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Effects of Liberal Arts Education Using PSAs through Visual Media on Character for Prospective Teachers

영상매체 공익광고를 활용한 교양수업이 사범대생들의 인성에 미치는 효과

  • Kim, Byung-Sun ;
  • Jang, Man-Sik
  • 김병선 (가톨릭관동대학교 VERUM교양대학) ;
  • 장만식 (가톨릭관동대학교 입학사정센터)
  • Received : 2020.12.14
  • Accepted : 2021.01.20

Abstract

The purpose of this study is to investigate whether character education program using Youtube PSAs affect psychological and social maturity of pre-service teachers. For data collections, questionnaires and semi-structured interview are used by 23 sophomores majoring in teacher education. The results are as follows. First, the participants showed highly significant improvement on each of two maturities as well as entire psychological and social maturity. Second, the score of factors of social maturity was lower than that of those of psycho maturity. it could be estimated that college students live in nuclear family and individualization is valued more. Third, while pre-test scores of entire psycho-social maturity are not statistically significant, post-test scores of each of psycho-social maturity indicated statistical significance. In particular, unlike pre-test, there is a strong positive correlation in post-test due to mutually positive impact of two factors. Fourth, there was no statistically significant sex difference. Lastly, according to the result of interview, participants had strong views on the effects of personality education associated with use of Youtube PSAs on motivation and focus in class, caring for others, and leading to positive behaviors.

본 연구의 목적은 공익광고 유튜브를 활용한 수업이 사범대생들의 인성에 미치는 영향을 심리·사회적 성숙도를 중심으로 살펴보는 데 있다. 자료수집을 위해 사범대학 23명의 2학년 학생들을 대상으로 설문과 반 구조화된 인터뷰를 하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 수업 참가자들의 전체 심리·사회 성숙도가 통계적으로 유의미하게 향상되었다. 둘째, 전체 심리성숙도와 전체 사회성숙도 각각에 대한 향상도도 통계적으로 유의미하게 나타났다. 셋째, 심리·사회 성숙도의 하위요인 분석에서는 심리 성숙 요인들의 평균 증가 폭과 비교해 사회성숙 요인들의 상승 폭은 낮게 나타났다. 이러한 결과에는 개별화, 핵가족화 경향으로 인한 개인 중심적 삶이 작용했을 가능성이 있다고 할 수 있다. 넷째, 사전 심리성숙도와 사전 사회성숙도, 사후 심리성숙도와 사후 사회성숙도 간의 상관관계도 통계적으로 유의미한 결과를 나타냈다. 특히 사전과는 달리 사후 심리성숙도와 사후 사회성숙도 간의 정적 상관관계가 상대적으로 강하게 나타났다. 이는 심리적 측면과 사회적 측면이 서로 긍정적인 영향을 준 결과로 해석된다. 다섯째, 성별 간 차이는 없었다. 결론적으로 공익광고 유튜브라는 영상매체를 통한 수업이 심리·사회적 성숙도 함양에 긍정적인 영향을 끼쳤음을 알 수 있었다. 특히나 이러한 방식의 수업은 흥미와 집중력을 높일 수 있으며, 타인을 향한 관심과 더불어 학습한 내용이 지식수준에 그치지 않고 행동을 수반할 수 있게 작용했음을 알 수 있었다.

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