Abstract
The purpose of this study is to provide basic data to derive the direction of future elementary science curriculum books through delphi study of science education experts. To this end, a panel of 18 experts was formed and two delphi investigations were conducted. By analyzing the mean, median, and CVR values for each item in the Delphi survey, the priorities of changes in science education for the future society and the validity of each item's implementation method were verified. In addition, by synthesizing this, the direction of future elementary science textbooks was derived. As a result, the future elementary science textbook can be 'fun and interesting science study', 'exploration performance-oriented learning' and 'science that enjoys and participates even as an adult'. It should be developed to prepare for culture. For this, it is necessary to use materials in real life, and it is necessary to present an experiment that stimulates curiosity and easy access using materials and preparations with high accessibility. In addition, it is necessary to develop a textbook for learning that science is a discipline that is highly connected with real life, and that it is also related to future career paths.
이 연구는 과학교육 전문가 델파이 조사를 통하여 미래 초등 과학 교과용 도서의 방향성을 도출하는 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 18명의 전문가 명의 패널을 구성해 2차에 걸친 델파이 조사를 실시하였다. 델파이 조사의 각 문항에 대한 평균, 중앙값, CVR 값을 분석하여 미래 사회를 위한 과학교육의 변화의 우선순위와 각 항목별 구현방법의 타당도를 검증하였다. 또한 이를 종합하여 미래 초등 과학 교과용 도서의 방향을 도출하였다. 델파이 연구를 통해 도출된 미래 초등 과학 교과용 도서의 방향을 종합하면, 미래 초등 과학 교과용도서는 '즐겁고 재미있는 과학 공부'를 할 수 있고 '탐구 수행 중심 학습'이 가능하며 '어른이 되어서도 즐기고 참여하는 과학 문화'를 준비할 수 있도록 개발되어야 한다. 이를 위해서는 실생활 속 소재를 활용하여야 하며 접근성이 높은 소재와 준비물을 활용한 쉽고 호기심을 자극하는 실험을 제시할 필요가 있다. 또한 과학이 실생활과 연계성이 높은 학문이며 이는 앞으로의 진로와도 연관성이 있음을 학습할 수 있는 교과용도서를 개발하여야 할 것이다.