DOI QR코드

DOI QR Code

지역 대학생의 자기효능감과 사회적지지가 대학생활 적응에 미치는 영향

Self-Efficacy and Social Support as Predictors of Adjustment to College Students

  • 임광명 (평택대학교 피어선칼리지)
  • 투고 : 2021.11.09
  • 심사 : 2021.12.15
  • 발행 : 2021.12.31

초록

Self-efficacy and social supports are important variable influencing adjustment to college life. This study aims to identify the factors influencing adjustment to college life. Data were collected from 265 usable questionnaires among college students in Pyeongtek University. Results of a factor analysis yielded three dimensions of self-efficacy which were ability to start promotion/ social ability/ ability to carry out activities/ability to overcome hate experiences/ social sustainability. And results of factor analysis also yielded three dimensions of social supports which were family, friends, and professor supports. Hierarchical regression analysis revealed that social ability/ ability to carry out activities/ability to overcome hate experiences and all of social support factors affected significantly for adjustment to college life. And female and attitude for students' major had a positive affect on adjustment to college life. Results suggested that self-efficacy, social supports, and aptitude for students' major should be considered in college management policy.

키워드

과제정보

본 논문은 평택대학교 교내학술연구과제 사업의 지원에 의해 이루어진 것임

참고문헌

  1. 강현숙, & 소미현. (2019). 일부 치위생과 학생의 자아존중감 및 자기효능감이 대학생활적응에 미치는 영향. 한국학교.지역보건교육학회지, 20(3), 135-146. http://dx.doi.org/10.35133/kssche.20191231.12
  2. 고향자, & 강혜원. (2000). 가치성향, 자기개념 및 진로결정수준과 대학생활 적응의 관계. 대학생활연구, 14, 65-95.
  3. 고경필, & 심미영. (2015). 대학생의 취업스트레스와 대학생활적응과의 관계에서 가족지지, 자기효능감의 매개 효과. 한국콘텐츠학회, 15(6), 379-391. http://dx.doi.org/10.5392/JKCA.2015.15.06.379
  4. 김성남. (2005). 전문대학생의 진로탐색행동과 진로의사 결정 유형 및 사회적 지지의 관계. 서울대학교 석사학위논문.
  5. 김소라. (2003). 부모애착과 지각된 사회적지지 및 대학생활 적응의 관계. 숙명여자대학교 석사학위논문.
  6. 김용래, &유효현. (2002). 자기효능감과 수업동기 및 학교생활적응간의 관계 탐색. 인문과학, 10, 93-115. http://dx.doi.org/10.12655/KADH.2014.10.2.93
  7. 김유진. (2018). 대학생의 진로준비행동에 대한 대학생활 적응, 자기효능감, 어머니의 양육태도의 상대적 영향력 연구. 단국대학교 박사학위논문.
  8. 김유진, & 김현영. (2018). 아버지의 양육태도와 대학생활적응에 대한 자기효능감의 매개효과. 한국미래교육연구, 8(2), 51-76.
  9. 김윤희. (2012). 남자간호대학생의 자아존중감과 대학생활적응간 사회적지지의 매개효과. 충남대학교 석사학위논문.
  10. 김은정. (1992). 대학생들의 학업적 적응과 심리적 적응. 연세상담연구, 8, 85-114.
  11. 김정숙. (2015). 자기통제력과 자기효능감이 대학생활 적응에 미치는 영향-스마트폰 중독의 매개효과. 건국대학교 대학원 석사학위논문.
  12. 김종운, & 김지현. (2013). 대학생의 부모애착과 사회적 지지가 대학생활적응에 미치는 영향. 한국콘텐츠학회, 13(9), 248-259. http://dx.doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.09.248
  13. 김현덕. (2002). 전문대생의 자아개념과 학교생활적응도에 관한 연구. 교육학연구, 38(3), 57-79. http://dx.doi.org/10.18023/KJECE.2018.38.3.003
  14. 김혜래. (2013). 청년기 후기 발달적 특성이 대학생활적응에 미치는 영향: 자율성, 사회적유대감, 진로효능감을 중심으로. 학교사회복지, 24, 85-105.
  15. 문은식. (2002). 청소년의 학교생활적응에 미치는 사회, 심리적 변인들의 구조적 분석. 한국교육심리학회, 16(2), 219-241.
  16. 박영신, 김의철, & 곽금주. (1998). 한국 청소년의 생활만족도와 스트레스 형성요인: 도시와 농촌 청소년들을 중심으로. 한국심리학회지, 3(1), 79-101. http://dx.doi.org/10.22636/MKCI.1991.3.1.79
  17. 박희수, & 문승연. (2014). 대학생의 자아존중감과 사회적 지지가 행복에 미치는 영향: 학교생활적응의 매개효과. 한국자치행정학보, 28(3), 197-218.
  18. 성선진. (2010). 청소년의 학교생활적응 관련 요인의 인과적 관계분석. 충북대학교 대학원 박사학위논문.
  19. 안진선, 한면택, & 이민수. (2020). 대학생의 학교생활 적응역량 진단도구 개발. 농촌지도와 개발, 27(4), 185-197. http://dx.doi.org/10.12653/jecd.2020.27.4.0185
  20. 옥경희. (2001). 대학생들의 사회적 지지와 대학생활적응. 학생생활연구, 8, 21-39.
  21. 손민옥. (2004). 교사의 자기효능감과 스트레스에 대한 대처가 불안과 신체증상 지각에 미치는 영향. 충남대학교 석사학위논문.
  22. 신방방, & 이용남. (2014). 중국 유학생의 스트레스 대처와 대학생활적응의 관계: 자기효능감의 매개효과. 교육연구, 37, 1-29.
  23. 오층광, & 정애린. (2015). 대학생의 애착, 자기효능감, 학습몰입이 학업성취에 미치는 영향. 한국청소년학회, 22(12), 57-79.
  24. 유정희. (2015). 대학의 삶에 만족에 미치는 영향요인 연구. 서남대학교 박사학위논문.
  25. 이윤조. (2002). 자기애적 성격특성과 자기효능감 및 대학생활적응과의 관계. 홍익대학교 대학원 석사학위논문.
  26. 이경완, 문인오, & 박숙경. (2013). 간호대학생의 사회적 지지가 대학생활 적응과 학업적응에 미치는 영향. 한국학교지역보건교육학회지, 14(2), 15-27.
  27. 임광명. (2019). 대학생의 자아존중감과 사회적지지가 대학생활적응에 미치는 영향. 농촌지도와 개발, 26(3), 127-142. http://dx.doi.org/10.12653/jecd.2019.26.3.0127
  28. 임광명, & 박덕병. (2020). 지역대학 대학생의 자아존중감이 대학생활적응에 미치는 영향-사회적지지의 조절효과. 농촌지도와 개발, 27(3), 145-158. http://dx.doi.org/10.12653/JECD.2020.27.3.0145
  29. 장휘숙. (1993). 자기효율성의 특성에 관한 관련연구의 개관. 한국심리학회지:발달, 6(2), 16-28.
  30. 정효주, & 정향인. (2012). 3년제 간호대학 신입생의 자아존중감, 정서지능, 사회적지지가 대학생활 적응에 미치는 영향. 정신간호학회지, 21(3), 188-196.
  31. 제문희. (2012). 간호대학생의 사회적지지, 자아존중감이 임파워먼트에 미치는 영향. 아주대학교 석사학위논문.
  32. 최임숙 (2004). 성역할 정체감과 대인 갈등관리 및 학교 적응 행동의 관계. 충남대학교 박사학위논문.
  33. 홍혜영(1995). 완벽주의 성향, 자기효능감, 우울과의 관계연구. 이화여자대학교 석사학위논문.
  34. Baker, R. W., & Siryk, B. (1984). Measuring adustment to college. Joiunal of counseling Psychology, 34(1), 179-189. https://doi.org/10.1037/0022-0167.31.2.179
  35. Bandura, A. (1977). Social Learning theory. Englewood Cliffs. NJ: Prentice-Hall.
  36. Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change, Psychological Review, 84, 191-215. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
  37. Bandura, A. (1982). Self-efficacy mechanism in human agency. American Psychologist, 37, 122-147. https://doi.org/10.1037//0003-066X.37.2.122
  38. Bandura, A. (1986). Social foundation of thought and action; A Social cognitive theory. Englewood Cliffs, New York: Prentice-Hall.
  39. Brownell, A., & Shumarker, S. A. (1984). Social support: An introduction to a complex phenomenon. Journal of Social Issues, 40(4), 1-9. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1984.tb01104.x
  40. Castle, J. (2004). Persistence and the adult learner. Active Learning in Higher Education, 5(2), 166-170. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1469787404043813
  41. Chartrand, J. M., Camp, C. C., & McFadden, K. L. (1992). Predicting academic adjustment and career indecision: A comparison of self-efficacy, inyerest congruence, and commitment. Journal of College Student Development, 33, 293-300.
  42. Cohen, S., & Hoberman, H. M. (1983). Positive events and social supports as buffers of life change stress. Journal of Applied Social Psychology, 13(2), 9-125. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1559-1816.1983.tb02325.x
  43. Friedlander, L. J., Reid, G. J., Shupak, N., & Cribbie, R. (2007). Social support, self-esteem, and stress as predictors of adjustment to university among first-year undergraduates. Journal of College Student Development, 48(3), 259-274. https://doi.org/10.1353/csd.2007.0024
  44. Furman, W., & Buhrmester, D. (1992). Age and sex difference in perception of networks of personal relationship. Child Development, 63, 103-115. https://www.jstor.org/stable/1130905?origin=crossref https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1992.tb03599.x
  45. Geist, C. R., & Borecki, S. (1982). Social avoidance and distress as a predictor of perceived locus of control and level of self-esteem. Journal of Clinical Psychology, 38, 611-613. https://doi.org/10.1002/1097-4679(198207)38:3<611::AID-JCLP2270380325>3.0.CO;2-H
  46. Grant-Vallone, E., Reid, K. Umali, C., & Pohlet, E. (2003). An analysis of the effects of self-esteem, social support, and participation in student support services on student's adjustment and commitment to college. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 5(3), 255-274. https://www.jstor.org/stable/1130905?origin=crossref https://doi.org/10.2190/C0T7-YX50-F71V-00CW
  47. Harter, S. (1985). Processes underling the construct, maintenance and enhancement of the self-concept in children. In J. Suts, & A. Greenwald (Eds.), Psychological perspectives on the self (3th ed.). Hillsdale, NJ: Eribaum.
  48. Hirose, G. N. (1999). Effect of self-efficacy on adjustment to college. Japanese Psychological Research, 41, 163-172. https://doi.org/10.1111/1468-5884.00115
  49. House, J. S. (1981). Work stress and social supports. Boston, MA: Addison-Wiley Publishing Co.
  50. Lauu, E. Y. H, Chann, K. K. S., & Lamm, C. B. (2018). Social support and adjustment outcomes of first-year university students in Hong Kong: Self-esteem as a mediator. Journal of College Student Development, 59(1), 129-134. https://doi.org/10.1353/csd.2018.0011
  51. Li, S. T., Albert, A. B., & Dwelle, D. G. (2014). Parental and peer support as predictors of depression and self-esteem among college students. Journal of College Student Development, 55(2), 120-138. https://muse.jhu.edu/article/684439 https://doi.org/10.1353/csd.2014.0015
  52. Morrisan, T. L., & Morrison, R. L. (1978). Self-esteem, need for approval, and self-estimates of academic performance. Psychological Reports, 43(2), 503-507. https://journals.sagepub.com/doi/10.2466/pr0.1978.43.2.503
  53. Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational psychology, 82, 33-40. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.33
  54. Rosenberg, M. (1965). Social and adolescent self-image. Princeton, NY: Princeton University Press.
  55. Rogenberg, M. (1986). Self concept from middle childhood through adolescence. In J. Suts, & A. Greenwald (Eds.), Psychological perspectives on the self (3rd ed.). Hillsdale, NJ: Eribaum.
  56. Schunk, D. H. (1932). Effects of effort attribution feedback on children's perceived self-efficacy and achievement. Journal of Educational Psychology, 74(4), 548-556. https://doi.org/10.1037/0022-0663.74.4.548
  57. Silverthom, N. A., & Gekoski, W. L. (1995). Social desirability effect on measures of adjustment to university, independence from parents, and self- efficacy. Journal of Clinical Psychology, 51(1), 224-251.
  58. Tafarodi, R. W., & Swan, W. B. Jr. (1995). Self-liking and self-competence as dimension of global self-esteem: Initial validation of a measure. Journal of Assessment, 65(2), 32-342.
  59. Thoits, P. A.(1986). Conceptual, methodological and theoretical problem in studying social support as a buffer against life stress, Journal of Health and Social Behavior, 23, 145-149. https://doi.org/10.2307/2136511
  60. Wetzel, J. L. (2009). The effects of first generation status on the well-being of undergraduate students: A study in the relationship between well-being, perceived social support, self-esteem, and adaptation to college among a unique group of non-traditional students. Ph.D. dissertation, University of Detroit Merch.
  61. Wilson, W. R. (1967). Correlates of avowed happiness. Psychological Bulletin, 67(4), 294-306. https://doi.org/10.1037/h0024431
  62. Wylie, R. C. (1979). The self-concepttheory and research on selected topics (2nd ed.). Lincoln, NE: University of Nebraska Press.
  63. Zhang, Z., & RiChande, R. S. (1999). Freshman academic achievement: A structural equation model. Paper presented at the annual meeting of on the American Educational Research Association, April 19-23.