DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Childcare Teacher's Playfulness on Burnout Through Ego-resiliency

보육교사의 놀이성이 자아탄력성을 매개로 직무소진에 미치는 영향

  • 이영미 (백석대학교 사회복지학부) ;
  • 민하영 (대구가톨릭대학교 아동학과)
  • Received : 2019.10.14
  • Accepted : 2021.04.04
  • Published : 2021.04.30

Abstract

Objective: This study explored the effect of childcare teacher's playfulness on burnout through ego-resiliency. Methods: The participants of this study were 265 childcare teachers working at childcare centers. Data was collected through questionnaire on teacher's palyfulness, ego-resiliency and burnout were analyzed with descriptive statistics and Pearson's correlation analysis using AMOS 10.0 and SPSS 21.0. The path included in the study model was verified by Structural Equation Modeling(SEM) and for the analysis of the mediating effect, Bootstrapping was used. Results: First, childcare teachers' playfulness had a negative influence on burnout. Second, childcare teachers' ego-resiliency had a negative influence on burnout. Third, childcare teachers' playfulness had a positive influence on ego-resiliency. Fourth, childcare teachers' playfulness had an indirect effect on burnout through ego-resiliency. The effect of childcare teachers' playfulness on their burnout was completely mediated by ego-resiliency. Conclusion/Implications: When developing a program to intervene in the burnout of childcare teachers, there needs to be more concern about ego-resiliency than playfulness.

Keywords

References

  1. 강수경, 김민정, 정미라 (2015). 유아의 놀이성, 자기조절능력, 자아탄력성 간의 구조적 관계. 아동학회지 36(3), 155-174. doi:10.5723/KJCS.2015.36.3.155
  2. 구현주, 이진희 (2019). 교사의 놀이 교수효능감 및 유아의 놀이성과 자아탄력성의 관계. 교육혁신연구, 29(4), 221-241. doi:10.21024/pnuedi.29.4.201912.221
  3. 김리진, 홍연애 (2013). 보육교사의 자아탄력성과 심리적 안녕감이 직무스트레스에 미치는 영향. 한국보육지원학회지, 9(4), 55-74. https://doi.org/10.14698/jkcce.2013.9.4.055
  4. 김송이 (2015). 보육교사의 경력 및 소진과 놀이교수효능감이 직무만족에 미치는 영향. 한국보육지원학회지, 11(1), 481-499. https://doi.org/10.14698/jkcce.2015.11.481
  5. 김영숙, 윤분하, 이금희, 조한익 (2016). 중등교사의 성격, 교사갈등, 자아탄력성 및 심리적 소진의 구조적 관계. 한국심리학회지: 건강, 21(2), 373-394. doi:10.17315/kjhp.2016.21.2.005
  6. 김정희 (2013). 보육교사의 유머감각과 원장-교사 교환관계가 소진에 미치는 영향. 생태유아교육연구, 12(3), 105-124.
  7. 박희태, 배성윤, 지재훈, 이기효 (2011). 병원 근로자의 직무스트레스와 소진의 관계에 미치는 펀리더십과 근로자 놀이성의 조절 효과. 보건의료산업학회지, 5(3), 25-39. https://doi.org/10.12811/kshsm.2011.5.3.025
  8. 송명숙 (2015). 보육교사가 지각하는 직장 내 사회적 지지, 자아탄력성과 심리적 소진 간의 구조모형 분석 : 자아탄력성의 매개효과와 교사의 결혼여부에 따른 다집단 분석. 유아교육연구, 35(6), 377-396. doi:10.18023/kjece.2015.35.6.018
  9. 신강현 (2003). 일반직 종사자를 위한 직무 소진 척도(MBI-GS)에 대한 타당화 연구. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 16(3), 1-17.
  10. 양인덕 (2011). 자발성 개념의 문화적 차이에 관한 소고. 인적자원관리연구, 18(1), 327-355.
  11. 오정학, 김철원, 이향정 (2011). 소진의 원인, 결과 및 완화요인에 관한 연구: 국적항공사 객실 승무원을 대상으로. 호텔경영학연구, 20(4), 271-291.
  12. 오혜주, 유미숙, 조유진 (2010). 어머니의 놀이성 평가척도 개발을 위한 예비연구: 만 3-8세 아동어머니를 대상으로. 인간발달연구, 17(1), 349-362.
  13. 이보영 (2018). 보육교사의 인성이 직무소진에 미치는 영향. 인문사회 21, 9(1), 533-543. doi:10.22143/HSS21.9.1.42
  14. 이정희, 조성연 (2011). 보육교사의 소진에 대한 자아탄력성과 시설장, 동료교사와 가족의 사회적 지지. 아동학회지, 32(1), 157-172. doi:10.5723/KJCS.2011.32.1.157
  15. 이지현, 김수영 (2016). 문항묶음: 원리의 이해와 적용. 한국심리학회지: 일반, 35(2), 327-353. doi:10.22257/kjp.2016.06.35.2.327
  16. 이지희, 김혜연 (2014). 보육교사의 임파워먼트 및 자아탄력성이 소진에 주는 영향. 유아교육학논집, 18(1), 5-21.
  17. 정지언, 박영희 (2016). 보육교사의 직무소진에 대한 직무스트레스, 자아탄력성과 정서적 지지의 구조적 관계. 사고개발, 12(1), 111-132.
  18. 채영란 (2016). 유아교사의 직무스트레스와 직무만족도 간의 관계: 교사의 심리적 소진의 매개효과를 중심으로. 유아교육학논집, 20(4), 27-46.
  19. 최남정, 오정희 (2013). 예비유아교사의 유머감각과 심리적 안녕감 및 자아탄력성의 관계에 관한 연구. 한국보육지원학회지, 9(6), 417-438. doi:10.14698/jkcce.2013.9.6.417
  20. 최은주 (2017). 기술직 근로자의 놀이성이 직무스트레스와 직무성과에 미치는 영향. 한국간호연구학회지, 1(1), 27-36.
  21. 최진훈 (2008). 근로자의 놀이성이 일에 대한 내재적 동기와 업무 몰입에 미치는 영향. 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  22. 황혜신 (2010). 정서노동 및 자아탄력성이 보육교사의 소진에 주는 영향. 대한가정학회지, 48(7), 23-32. doi:10.6115/khea.2010.48.7.023
  23. 홍세희 (2000). 구조 방정식 모형의 적합도 지수 선정기준과 그 근거. 한국심리학회지:임상, 19(1), 161-177.
  24. Aguilar, T. E. (1985). Social and environmental barriers to playfulness. In J. L. Fost, & S. Sunderlin (Eds.), When children play (pp. 73-76). Wheaton, MD: Association for Childhood Education International.
  25. Bandalos, D. L., & Finney, S. J. (2001). Item parceling issues in structural equation modeling. In G. A. Marcoulides, & R. E. Schumacker (Eds.), New developments and techniques in structural equation modeling (pp. 269-296). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  26. Barnett, L. A. (1990). Playfulness: Definition, design, and measurement. Play & Culture, 3, 319-336.
  27. Block, J., & Kremen, A. M. (1996). IQ and ego-resiliency: Conceptual and empirical connections and separateness. Journal of Personality and Social Psychology, 70(2), 349-361. doi:10.1037/0022-3514.70.2.349
  28. Browne, M. W., & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In K. A. Bollen, & J. S. Long (Eds). Testing structural equation models (pp. 136-162). Newbury Park, CA: Sage.
  29. Chang, M. L. (2009). An appraisal perspective of teacher burnout: Examining the emotional work of teachers. Educational Psychology Review, 21(3), 193-218. doi:10.1007/s10648-009-9106-y
  30. Chang, P-J., Yarnal, C., & Chick, G. (2016). The longitudinal association between playfulness and resilience in older women engaged in The Red Hat Society. Journal of Leisure Research, 48(3), 210-227. doi:10.18666/JLR-2016-V48-I3-6256
  31. Fredrickson, B. L. (1998). What good are positive emotions? Review of General Psychology, 2(3), 300- 319. doi:10.1037/1089-2680.2.3.300
  32. Fredrickson, B. L. (2001). The role of positive psychology: The broaden and build theory of positive emotions. American Psychologist, 56(3), 218-226. doi:10.1037/0003-066X.56.3.218
  33. Fredrickson, B. L., & Branigan, C. (2005). Positive emotions broaden the scope of attention and thought-action repertoires. Cognition & Emotion, 19(3), 313-332. doi:10.1080/02699930441000238
  34. Fredrickson, B. L., & Joiner, T. (2002). Positive emotions trigger upward spirals toward emotional well-being. Psychological Science, 13(2), 172-175. doi:10.1111/1467-9280.00431
  35. Glynn, M. A., & Webster, J. (1992). The adult playfulness scale: An initial assessment. Psychological Reports, 71(1), 83-103. doi:10.2466/pr0.1992.71.1.83
  36. Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling(2nd ed.). New York: Guilford.
  37. Lieberman, J. N. (1965). Playfulness and divergent thinking: An investigation of their relationship at the kindergarten level. Journal of Genetic Psychology, 107(2), 219-224. doi:10.1080/00221325.1965.10533661
  38. Magnuson, C. D., & Barnett, L. A. (2013). The playful advantage: How playfulness enhances coping with stress. Leisure Sciences, 35(2), 129-144. doi:10.1080/01490400.2013.761905
  39. MacCallum, R. C., Browne, M. W., & Sugawara, H. M. (1996). Power analysis and determination of sample size for covariance structure modeling. Psychological Methods, 1(2), 130-149. doi:10.1037/1082-989X.1.2.130
  40. Maslach, C., Jackson, S. E., & Leiter, M. P. (1996). Maslach Burnout Inventory. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.
  41. Maslach, C., & Leiter, M. P. (1997). The truth about burnout: How organizations cause personal stress and what to do about it. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  42. Maslach, C., & Pines, A. (1977). The burnout syndrome in the day care setting. Child Care Quarterly, 6(2), 100-113. doi:10.1007/BF01554696
  43. Proyer, R. T., & Ruch, W. (2011). The virtuousness of adult playfulness: The relation of playfulness with strength of character. Psychology of Well-Being: Theory, Research and Practice, 1(1), 1-12. doi:10.1186/2211-1522-1-4
  44. Saunders, I., Sayer, M., & Goodale, A. (1999). The relationship between playfulness and coping in preschool children: A pilot study. American Journal of Occupational Therapy, 53(2), 221-226. doi:10.5014/ajot.53.2.221
  45. Schaefer, C., & Greenberg, R. (1997). Measurement of playfulness: A neglected therapist variable. International Journal of Play Therapy, 6(2), 21-31. doi:10.1037/h0089406
  46. Schaufeli, W., Leiter, M., Maslach, C., & Jackson, S. (1996). The MBI-General Survey. In C. Maslach, S. Jackson, & M. Leiter (Eds.), Maslach Burnout Inventory. Manual (pp. 19-26). Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.
  47. Solnit, A. J. (1998). Beyond play and playfulness. The Psychoanalytic Study of the Child, 53(1), 102-110. doi:10.1080/00797308.1998.11822478