초록
4차 산업혁명시대의 도래로 인해 현대사회는 과거와 다르게 경제, 경영, 문화 등 다양한 요소들이 변화하고 있다. 그 중 경영적 측면에서 나타나는 주된 특징은 유형재화 중심에서 무형재화 중심으로 변화하는 것이며 이에 기업들은 새로운 경영방식 도입, 제조에서 서비스로의 전환, 기술의 확장 등 혁신을 추구하기 위해 노력 하고 있다. 하지만 변화하는 시대 지속적 가치창출을 위해 가장 중요성이 높아지고 있는 인적자원에 관해서는 아직까지 단순한 방식의 전환에 머무르고 있어 실질적인 혁신을 가능케 하는 노력이 부족한 실정이다. 이에 본 연구에서는 서비스경제시대 새로운 인재상에 대한 기업에서의 활용성을 검증하고자 인재요소에 대한 중요성을 인식하고 기존 도출 된 서비스경제시대에 변화된 인재상 요소들이 조직문화와 조직구조의 유형에 따라 어떠한 관계와 차이가 있는지를 연구하였다. 최근 연구에서 도출, 검증 된 서비스경제시대 인재상요소를 활용하여 구성원들의 생각과 행동에 영향을 주는 요소인 조직문화와 조직구조의 유형으로 나누어 관계를 검증하였으며 그 결과 조직문화와 조직유형별로 유의미한 인재상에 다소 차이가 있었으나 두 가지 요소를 결합하여 해석하였을 경우에는 새로운 인재상이 모두 유의미한 것으로 나타났으며 이는 서비스경제시대 인재상이 실제 기업에 적합하다는 것으로 해석될 수 있다. 다만 본 연구의 지표가 한정적 이었다는 한계를 극복하기 위해 향후 다양한 요인들이 고려 된 표본과 체계화 된 조직유형 및 업종별 산업별 분류를 통한 연구가 지속적으로 이어져야 할 필요가 있다.
With the advent of the era of the 4th industrial revolution, various factors such as economy, management, and culture are changing in modern society, unlike in the past. Among them, the main characteristic of management is the change from intangible goods to tangible goods, and companies are trying to pursue innovation such as introducing a new management method, converting from manufacturing to service, and expanding technology. However, with regard to human resources, which is becoming the most important for sustainable value creation in a changing era, efforts to enable practical innovation are lacking as they are still in a simple transition. Therefore, in this study, after recognizing the importance of human resources, we verified the relationship between the elements of the human resource in the service economy era according to organizational culture and organizational structure. The relationship between organizational culture and organizational structure by type was verified using the items of human resources, we verified the relationship between the elements of the human resource in the service economy era that were derived and verified in recent research. As a result, there were some significant differences in the image of human resources, we verified the relationship between the elements of the human resource by organizational culture and type of organization, but when the two factors were combined and interpreted, it was found that all of the human resources, we verified the relationship between the elements of the human resource in the service economy era were necessary. However, in order to overcome the limitation that the indicators of this study were limited, it is necessary to continue research through samples that consider various factors in the future and systematic classification by type of organization and industry by industry.