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Towards a Value-Creation Framework for Proptech Business

프롭테크 비즈니스 가치창출 프레임워크

  • 김재영 (고려대학교 융합경영학부) ;
  • 박승봉 (전남대학교 전자상거래전공)
  • Received : 2021.02.11
  • Accepted : 2021.02.27
  • Published : 2021.03.31

Abstract

Recently, there has been a dramatic change in real estate markets with the development of information technology. The word, Proptech, is defined as the real estate transaction innovation motivated by various types of information technology including artificial intelligence, sensing technology and big data. The objective of this study is to provide a value-creation framework for Proptech business based on the understanding of how and what types of values are created and shared, which gives organization to develop strategies and business models. And a new classification scheme of Proptech business is also suggested based on the recognition of created values along the development of Proptech business. Then, the proposed matrix is applied to derive the business value such as intangibility value, relational value and enhancement value with the case analysis on the each components of Proptech business.

최근 정보기술의 발달과 함께 부동산 시장에도 급속한 변화가 일어나고 있다. 프롭테크는 인공지능, 센싱기술, 빅데이터 등 다양한 정보기술의 적용으로 촉진되는 부동산 거래혁신으로 정의된다. 본 연구의 목적은 프롭테크 비즈니스에서 어떤 가치가 창출되고 공유되는지에 대한 이해를 바탕으로 조직의 전략 및 비즈니스개발에 도움을 주는 프롭테크 비즈니스 가치창출 프레임워크를 제시하는 것이다. 연구의 결과에서는 인지된 가치 활동을 바탕으로 프롭테크 비즈니스 분류 매트릭스를 구분하고 이 매트릭스를 중심으로 프롭테크 비즈니스의 주요 가치를 무형화, 관계화, 고도화가치로 도출하고, 프롭테크 비즈니스 유형별로 이들 가치가 구현되는 사례를 제시하였다.

Keywords

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