Acknowledgement
This present research was supported by the research fund of Dankook University in 2020.
References
- 교육부 보도자료(2021. 11. 24). 2022 개정교육과정 총론 주요사항 시안. 교육부.
- 기상청(2019). IPCC 특별보고서 해설. 기상청.
- 김도훈, 한경희, 장덕호(2016). 2045 미래사회 인재상 및 핵심 과학역량 마일스톤 연구. 한국과학창의재단.
- 노태희, 김소연, 김경순(2005). 중학교 과학 수업에서 학생들의 구조화된 상호작용을 유도하기 위한 상호동료교수 전략의 효과. 한국과학교육학회지, 25(4), 465-471.
- 모경환, 김웅, 박현화, 이한나(2010). 지속가능발전교육역량 개발 프로젝트-초등학교 ESD 수업 모듈. 중학교 ESD 수업 모듈. 유네스코한국위원회.
- 박미향(2017). 상호동료교수법을 이용한 기본간호학 실습 교육이 간호대학생의 자기효능감, 간호술 수행자신감, 실습만족도에 미치는 효과. 학습자중심교과교육연구, 17(22), 785-804.
- 법제처 국가법령정보센터(2021). 교육기본법 제 22조의 2 [시행 2021. 9. 24.] [법률 제18456호, 2021. 9. 24. 일부개정].
- 서울특별시교육청(2020). 논쟁과 더불어 살아가기(교사연수자료). 서울특별시교육청.
- 손연아(2016). 사회적 책임을 접목하기 위한 과학교육의 구조 및 지속가능발전교육과의 통합교육 전략 제안. 교육문화연구, 22(6), 279-312.
- 손연아(2018). 통합성의 관점에서 본 지속가능발전교육실천 교사연구회 적용 수업모델 분석. 교육문화연구, 24(1), 75-95.
- 손연아, 김덕준, 김성훈, 오인진, 지덕영, 배경석(2020). STEAM-Maker 교육기반 주제중심 융합수업 프로그램 개발. 경기도교육청.
- 송진웅, 강석진, 곽영순, 김동건, 나지연, 도종훈, 박성춘, 손연아, 손정우, 오필석, 이준기, 이현정, 임혁, 정대홍, 정용재(2019). 미래세대과학교육표준(단계별 수행기대) 개발, 현장적용 실행방안 도출 및 지표 개발연구. 교육부/한국과학창의재단.
- 유네스코한국위원회(2007). 지속가능발전교육을 위한 교사 지침서. 유네스코한국위원회 유엔지속가능발전교육통영센터.
- 장미정(2020). 학습자 상호동료교수 활동을 활용한 한국어 어휘 및 문법 교육 연구. 한국학연구, 72, 213-239.
- 전국시도교육감협의회(2020a). 기후위기.환경재난 시대, 교육의 대전환을 위한 비상선언. 전국시도교육감협의회.
- 전국시도교육감협의회(2020b). 기후위기.환경재난 시대, 학교환경교육 활성화 방안 연구. 전국시도교육감협의회.
- Eilam, E., & Trop, T. (2010). ESD pedagogy: A guide for the perplexed. The Journal of Environmental Education, 42(1), 43-64. https://doi.org/10.1080/00958961003674665
- Ginsburg-Block, M., & Fantuzzo, J. (1997). Reciprocal peer tutoring: An analysis of "teacher" and "student" interactions as a function of training and experience. School Psychology Quarterly, 12(2), 134-149. https://doi.org/10.1037/h0088955
- King, A., Staffieri, A., & Adelgais, A. (1998). Mutual peer tutoring: Effects of structuring tutorial interaction to scaffold peer learning. Journal of Educational Psychology, 90(1), 134-152. https://doi.org/10.1037/0022-0663.90.1.134
- OECD (2019). OECD future of education and skills 2030: Conceptual learning framework. OECD.
- Pigott, H. E. (1986). The effects of reciprocal peer tutoring and group contingencies on the academic performance of elementary school children. Journal of Applied Behavior Analysis, 19(1), 93-98. https://doi.org/10.1901/jaba.1986.19-93
- Rittschof, K. A., & Griffin, B. W. (2001). Reciprocal peer tutoring: Re-examining the value of a cooperative learning. Educational Psychology, 21(3), 313-331. https://doi.org/10.1080/01443410123903
- Sleurs, W. (Ed.). (2008). Competencies for ESD teachers-A framework to integrate ESD in the curriculum of teacher training institutes. CSCT Publications.
- UN (2018). The sustainable development goals report. United Nations.
- UN (2019). UN human rights report. United Nations Human Rights Office of the High Commissioner.
- UN-ESC (2011). Holistic approach integrative thinking and practice. United Nations.
- UNESCO (2012). Shaping the education of tomorrow: 2012 full-length report on the UN decade of education for sustainable development. UNESCO.
- UNESCO (2017). Education for sustainable development goals: Learning objectives. UNESCO.
- UNESCO (2020). Global Education Monitoring (GEM) report 2020. UNESCO.
- UNESCO (2021). Getting every school climate-ready: How countries are integrating climate change issues in education. UNESCO.