DOI QR코드

DOI QR Code

인공지능기반 건강기능식품 추천서비스 사용의도에 미치는 영향요인 분석

Analysis of the Influence Factors on Intention of Use for Artificial Intelligence-Based Health Functional Food Recommended Service

  • 윤혜정 (숭실대학교 대학원 IT정책경영학과) ;
  • 김영대 (숭실대학교 대학원 IT정책경영학과) ;
  • 김지영 (숭실대학교 대학원 IT정책경영학과) ;
  • 신용태 (숭실대학교 컴퓨터학부)
  • 투고 : 2021.09.03
  • 심사 : 2021.12.07
  • 발행 : 2021.12.31

초록

The health functional food market continues to grow, and according to that trend, the subdivision sales of personalized health functional foods, which have been legally prohibited, will be operated as a special regulatory pilot project. Personalized health functional food recommendations have a variety of personalized indicators to consider, and it is believed that algorithmic methods will be needed to proceed in a customized manner considering all of them. This study aims to contribute to the development of the AI-based health functional food recommendation service by studying factors that affect the use of the AI-based health functional food recommendation service. This paper analyzed the intention of use for AI-based health functional food recommendation service based on the information system success model and Technology Acceptance Model. This study considered information quality factors, service quality factor, and system quality factor as independent variables influencing perceived usefulness, perceived ease of use and trust. For empirical analysis, 406 questionnaires were used and the collected data were performed using AMOS 22.0 and SPSS 22.0. Research has shown that the accuracy, timeliness, empathy and availability have a positive effect on usefulness. Understandability and availability has been shown to have a positive effect on ease of use. The accuracy, understandability, empathy and availibility has been shown to have a positive impact on Trust. Usefulness, ease of use and trust all have been shown to have a positive influence on intention of use.

키워드

참고문헌

  1. 권수정, 심예린, 이연주, 하미연, 이종화, 김진우, "로보어드바이저 사용의사에 대한 근거이론적 접근 로보어드바이저에 대한 신뢰와 인식을 중심으로", 한국HCI학회 학술대회 논문집, 2019.
  2. 기연수, 안성만, 조민국, 최병구, "헬스케어 어플리케이션 지속적 사용의도 영향요인 및 요인 간 관계에 대한 분석", 한국전자거래학회지, 제24권, 제1호, 2019, 49-89. https://doi.org/10.7838/jsebs.2019.24.1.049
  3. 김경진, 김은주, 송유리, 김유진, 전상현, 김지연, "맞춤형 건강기능식품의 국내외 현황", 식품산업과 영양, 제25권, 제2호, 2020, 2-37.
  4. 김동훈, 권승구, 한귀덕, 지인배, "건강기능식품 섭취에 영향을 미치는 소비자의 특성요인 분석", 식품유통연구, 제38권, 제1호, 2021, 23-42.
  5. 김수상,"데이터기반 인공지능 제품 서비스 시스템의 지속적 사용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구", 숭실대학교 대학원 박사논문, 2019.
  6. 김희진, "건강기능성 식품의 섭취량 제시방법이 구매의도에 미치는 영향", 상품학연구, 제36권, 제5호, 2018, 31-35.
  7. 박나영, 정순희, "펀드투자자의 로보어드바이저 (RoboAdvisor) 이용의도에 미치는 영향 요인 연구", Financial Planning Review, 제10권, 제1호, 2017, 147-171.
  8. 박미영, 공경혜, 이명숙, "체중조절 건강기능식품에 대한 소비자 인식조사", 동아시아식생활학회지, 제29권, 제2호, 2019, 148-158
  9. 백창화, "인공지능서비스의 품질평가방법 개발", 대진대학교 대학원 박사학위 논문, 2019.
  10. 사재훈, "로보어드바이저 서비스 사용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구", 숭실대학교 대학원 박사학위논문, 2017.
  11. 삼정KPMG 경제연구원, "마이크로마이옴이 몰고 올혁명", 삼정KPMG Issue Monitor, 제120호, 2020.
  12. 손봉기, "개인맞춤 추천 및 복용가이드 서비스를 위한 건강기능식품 상품정보 수집 시스템 설계", 차세대융합기술학회논문지, 제4권, 제5호, 2020, 453-463.
  13. 송하연, 김지은, 김태년, "인공지능과 헬스 커뮤니케이션", 언론정보연구, 제57권, 제3호, 2020, 196-238. https://doi.org/10.22174/JCR.2020.57.3.196
  14. 식품의약품안전처, "규제샌드박스 규제특례선정, 개인맞춤형 건강기능식품 시범운영", 2020.
  15. 신승준, "건강기능식품에 대한 우리나라 소비자 인식에 관한 연구", 통계상담, 제19권, 제2호, 2006, 61-73.
  16. 신정민, "서울경기지역에 거주하는 장.중년층 건강식품 및 건강보조식품 섭취실태와 섭취에 영향을 주는 제 요인분석", 연세대학교 대학원 석사학위논문, 2002.
  17. 유동술, 김홍근, "소비자 추구혜택과 관심도 및 태도가 기능성건강식품 구매의도에 미치는 영향", 벤처창업연구, 제11권, 제5호, 2016, 189-204 https://doi.org/10.16972/APJBVE.11.5.201610.189
  18. 이옥희,함승우, "구조방정식을 이용한 모바일 헬스케어 서비스에 대한 사용의도 영향요인 연구", 한국산학기술학회논문지, 제18권, 제3호, 2017, 418-427. https://doi.org/10.5762/KAIS.2017.18.3.418
  19. 이인태, 최진용, "핀테크 서비스 분야에서 고객만족에 영향을 미치는 품질요인에 대한 연구", 서비스경영학회지, 제19권, 제3호, 2018, 159-188.
  20. 장민흔, 이진명, "인공지능비서에 대한 소비자의 지각된 가치와 신뢰가 수용의도에 미치는 영향", 소비자정책연구, 제17권, 제1호, 2021, 17-40.
  21. 전선호, 강주영, 임재익, "정보시스템 성공모형을 기반으로 한 모바일 월렛 지속사용의도에 미치는 영향 요인분석", 한국IT서비스학회지, 제13권 제4호, 2014, 325-340. https://doi.org/10.9716/KITS.2014.13.4.325
  22. 정상목, "건강기능식품 부작용에 대한 소비자 인식도 조사 및 정보제공방안", 중앙대학교 대학원 석사논문, 2015.
  23. 정재민, "건강상태, 관심도에 따른 건강기능식품의 소비자인식 및 구매에 관한 연구", 건국대학교대학원 석사학위논문, 2014.
  24. 차명화, 김유경, "건강기능식품 소비가치와 구매의도의 관계에 대한 건강동기, 건강염려, 식품몰입의 조절효과", 한국식품영양과학회지, 제37호, 제11호, 2008, 1435-1442. https://doi.org/10.3746/JKFN.2008.37.11.1435
  25. 최영남.김근형.오성렬, "사용자 유형을 조절변수로 한 스마트 헬스케어 서비스 수용의도의 구조모형", 한국콘텐츠학회논문지, 제15권, 제9호, 2015, 541-554. https://doi.org/10.5392/JKCA.2015.15.09.541
  26. 한국건강기능식품협회, "2020 건강기능식품 시장현황 및 소비자실태조사", 한국건강기능식품협회, 2020.
  27. 홍경희, "맞춤식품의 현재와 미래; 식품개발에서의 영양유전체학 및 개인별 맞춤영양학의 적용", 식품산업과 영양, 제12권, 제2호, 2007, 37-43.
  28. Cathy Siegner, "Nestle's personalized nutrition pilot taps AI, uses consumer DNA", 2018. Available at https://www.fooddive.com/news/nestles-personalizednutrition-pilot-taps-ai-uses-consumer-dna/531560/ (Access ed July 21. 2021).
  29. Cheng, X., F. Guo, J. Chen, K. Li, Y. Zhang, and P. Gao, "Exploring the trust influencing mechanism of robo-advisor service: A mixed method approach", Sustainability, Vol.11, No.18, 2019, 4917. https://doi.org/10.3390/su11184917
  30. Cho, J., "The impact of post-adoption beliefs on the continued use of health apps", International Journal of Medical Informatics, Vol.87, 2016, 75-83. https://doi.org/10.1016/j.ijmedinf.2015.12.016
  31. Davis, F.D., "Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology", MIS Quarterly, Vol.13, No.3, 1989, 319-340. https://doi.org/10.2307/249008
  32. Davis, F.D., R.P. Bagozzi, and P.R. Warshaw, "User acceptance of computer technology: A comparison of two theoretical models", Management Science, Vol.35, No.8, 1989, 982-1003. https://doi.org/10.1287/mnsc.35.8.982
  33. Delone, W.H. and E.R. Mclean, "Information systems success measurement", Foundation and Trends in information Systems, Vol.2, No.1, 2016, 1-116. https://doi.org/10.1561/2900000005
  34. Delone, W.H. and E.R. Mclean, "Information systems success: The quest for the dependant variable", Information Systems Research, Vol.3, No.1, 1992, 60-95. https://doi.org/10.1287/isre.3.1.60
  35. Delone, W.H. and E.R. Mclean, "The DeLone and McLean model of information systems success: A ten-year update", Journal of Management Information Systems, Vol.19, No.4, 2003, 9-30. https://doi.org/10.1080/07421222.2003.11045748
  36. Hengstler, M., E. Enkel, and S. Duelli, "Applied artificial intelligence and trust: The case of autonomous vehicles and medical assistance devices", Technological Forecasting and Social Change, Vol.105, 2016, 105-120. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2015.12.014
  37. Jessica Turner, "Persona vs Care/of vs Baze: Are Personalized Vitamins Worth it?", 2021. Available at https://finvsfin.com/persona-vs-care-of-vs-baze/ (Accessed July 21. 2021).
  38. Kim, H. W., Xu, Y., and Koh, J., "A comparison of online trust building factors between potential customers and repeat customers", Journal of the Association for Information Systems, Vol.5, No.10, 2004, 392-420 https://doi.org/10.17705/1jais.00056
  39. Malik, M., M.J. Tahir, R. Jabbar, and A. Ahmed, "Self-medication during Covid-19 pandemic: Challenges and opportunities", Drugs Therapy Perspectives, Vol.36, 2020, 565-567. https://doi.org/10.1007/s40267-020-00785-z
  40. Michael Kitces, "Empathy: The essential skill to survive the robo-planner threat", 2016, Available at http://kitces.com/blog/empathy-training-to-survive-the-robo-planner-threat (Acc essed June 12.2021)
  41. Murray-Johnson, L. and K. Witte, "Looking toward the future: Health message design strategies", Handbook of Health ComMunication, 473-495.
  42. Parasuraman, A., V.A. Zeithaml, and L.L. Berry, "SERV-QUAL: A multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality", Journal of Retailing, Vol.64 No.1, 1988, 12-40.
  43. Pitt, L.E., R.T. Watson, and C.B. Kavan, "Service quality: A measure of information systems effectiveness", MIS Quarterly, Vol.19, No.2, 1995, 173-187. https://doi.org/10.2307/249687
  44. Pitt, L.F., R.T. Watson, and C.B. Kavan, "Service quality: A measure of information systems effectiveness", MIS Quarterly, Vol.19, No.2, 1995, 173-187. https://doi.org/10.2307/249687
  45. Wang, R.Y. and D.M. Strong, "Beyond accuracy: What data quality means to data consumers", Journal of Management Information Systems, Vol.12, No.4, 1996, 5-33. https://doi.org/10.1080/07421222.1996.11518099
  46. Westerman, K., A. Reaver, C. Roy, M. Ploch, E. Sharoni, B. Nogal, D. A. Sinclair, D. L. Katz, J. B. Blumberg, and G. Blander, "Longitudinal analysis of biomarker data from a personalized nutrition platform in healthy subjects", Scientific Reports 8, No.14685, 2018.
  47. Zahedi, F.M. and J. Song, "Dynamics of trust revision: Using health infomediaries", Journal of Management Information Systems, Vol.24, No.4, 2008, 225-248. https://doi.org/10.2753/MIS0742-1222240409
  48. Zhou, T., "An empirical examination of initial trust in mobile banking", Internet Research, Vol.21, No.5, 2011, 527-540. https://doi.org/10.1108/10662241111176353