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COVID-19와 IT 서비스: 변화와 대응

COVID-19 and IT Service: Challenges and Responses

  • 이정우 (연세대학교 정보대학원) ;
  • 강주영 (아주대학교 경영대학) ;
  • 이상곤 (한국기술교육대학교 산업경영학부)
  • 투고 : 2021.09.30
  • 심사 : 2021.10.22
  • 발행 : 2021.10.31

초록

Since the first confirmed case in January 2020, Coronavirus disease 2019(COVID-19) has brought many changes to our society, and Korea is no exception. Some changes are direct and immediate such as restrictions on overseas travel and social distancing, but the others are indirect and slowly adapted such as lifestyle changes impacting industries and businesses. IT service sector is tremendously influenced by COVID-19. IT service is used extensively in response to COVID-19 taking advantage of its non-face-to-face characteristics. In that sense, the industry is positively affected and in some sense invigorated, giving birth to new kind of services. This special issue focuses on introducing how the IT services are affected, what kind of transformations are undergoing, and how these are expedited after COVID-19. This special issue expands and extends the case research section by collecting new IT service case studies concerning these topics. After competitive review process, 11 studies are selected for this special issue which deals with four different but closely related aspects: (1) evolutions of private IT services, (2) transformations in public IT services, (3) impacts in the hospitality and tourism industry, and (4) changes of people's behavior along with COVID-19. The first set reports on the evolution of private IT services that have created terms such as foodtech and edutech as we enter a rapid non-face-to-face situation. The second set consists of studies dealing with the evolution of public IT services. Evolution and rapid response to non-face-to-face appear to be no exception in the public sector. The third includes studies of hospitality and tourism which is most strongly affected by COVID-19. The last set deals with the behavioral changes of users such as technostress in telecommuting. Lessons learned through best practices and key problems identified in these studies may help us to actively respond to the coming waves of changes incurred by COVID-19 in our society as well as in the IT service industry.

키워드

과제정보

특집호 편집취지에 적극 찬동하여 주시고 참여하여 주신 편집위원(김남규, 김병준, 김태성, 양성병, 양희동, 오강탁, 이동희, 이용필, 이지은, 이춘우, 장윤옥, 정남호, 차경진, 최정일, 한현욱, 홍태호 - 존칭 소속 생략, 가나다순)님들께 감사드립니다. 귀한 연구와 지식을 공유해주신 저자분들께도 감사한 마음을 전합니다. 본 특집호 사례연구들이 학술적으로는 물론 실무와 정책에 있어서도 널리 활용되기를 바랍니다.

참고문헌

  1. 김도훈, "플랫폼서비스 생태계의 개념적 유형화", 한국IT서비스학회지, 제15권, 제1호, 2016, 299-319. https://doi.org/10.9716/KITS.2016.15.1.299
  2. 김동환, 임형석, "코로나 사태 이후 경제 패러다임 변화와 향후 과제", KIF금융분석리포트, 한국금융연구원, 2020, 97.
  3. 김민정, 김수현, 오지혜, 엄지윤, 강주영, "SNS 텍스트 마이닝 기반 포스트 코로나 신트렌드 차박여행 지도 제작 및 차박지 추천에 관한 연구", 한국IT서비스학회지, 제20권, 제5호, 2021, 11-28.
  4. 김민지, 고선영, 정남호, "관광지 혼잡도 활용의 사례분석 연구: 제주관광공사의 실시간 관광지 혼잡도 분석 서비스 사례", 한국IT서비스학회지, 제20권, 제5호, 2021, 29-41.
  5. 김병준, "AI와 공공서비스: 포스트 코로나 시대 비대면 AI 스피커 및 스마트시티 서비스 시민 인식분석을 중심으로", 한국IT서비스학회지, 제20권, 제5호, 2021, 43-54.
  6. 김수형, 이정우, "COVID19 재택근무 테크노 스트레스에 관한 연구", 한국IT서비스학회지, 제20권, 제5호, 2021, 55-71.
  7. 김용석, 피채희, 최정일, "모빌리티 공유 서비스의 이용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구", 한국IT서비스학회지, 제20권, 제5호, 2021, 73-87.
  8. 김차영, 박철, "푸드 온라인 플랫폼 비즈니스 프레시코드 사례 : 린스타트업 방식을 중심으로", 한국IT서비스학회지, 제20권, 제5호, 2021, 89-104.
  9. 남혁우, "IT서비스 '빅3' 지난해 코로나19 위기에도 선방", ZDNet Korea, 대한민국 서울, Red Ventures, 2021.
  10. 박민혁, 여운남, 이정우, "비즈니스 모델의 진화: 플러그에서 플랫폼으로: 다원 DNS IoT 기술의 사례", 한국IT서비스학회지, 제20권, 제5호, 2021, 105-118.
  11. 배윤경, "노쇼백신 이젠 네이버.카카오앱에서 검색해 맞는다", 매일경제, 대한민국 서울, 매경그룹, 2021.
  12. 윤정현, "COVID-19 이후, 뉴노멀과 미래 사회 변화", Future Horizon+, 과학기술정책연구원, 제46권, 제4호, 2020.
  13. 이민정, "마스크 남은 약국 어디...판매처.재고 알림 앱서비스 8시 개시", 중앙일보, 대한민국 서울, 더중앙, 2020.
  14. 이상곤, "IS 아웃소싱의 효과적 관리를 위한 통합적 분석틀: 조직간 통제관점", 한국IT서비스학회지, 제2권, 제2호, 2003, 135-156.
  15. 이영수, "시스템통합(SI)과 디지털혁신(DT)의 간극, 지금은 IT 쇼핑의 시대", IT Biz News, 2020.
  16. 이용필, 이동근, "코로나 19 상황에서의 언텍트 관련 사이버 보안 대응 사례 연구", 한국IT서비스학회지, 제20권, 제5호, 2021, 119-136.
  17. 이은숙, 차경진, "사용자 중심의 공공서비스를 위한 디지털정부 서비스 디자인 개선방안 연구", 한국IT서비스학회지, 제20권, 제5호, 2021, 137-146.
  18. 이지은, "비대면 학습을 지원하는 학습플랫폼 기능 연구', 한국IT서비스학회지, 제20권, 제5호, 2021, 147-158.
  19. 이태수, "작년 벤처투자 4조3천억원...코로나19 뚫고 역대 최대", 연합뉴스, 연합통신, 2021.
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  21. 임규건, 여등승, "온라인 매체와 댓글에 따른 영화 구전의도 및 관람의도에 관한 연구", 한국IT서비스학회지, 제14권, 제2호, 2015, 177-193. https://doi.org/10.9716/KITS.2015.14.2.177
  22. 정낙열, 김성수, 전용욱, 오종진, 김영순, 이승훈, "코로나19로 가속화된 소비자 행동 변화", 삼일 PWC: 14, 2020.
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  24. OECD, "OECD Digital Economy Outlook 2020", OECD Publishing, Paris. Available at: https://doi.org/10.1787/bb167041-en.