Acknowledgement
This research was supported by a grant (code 21PQOW-B152616-03) from R&D Program funded by Ministry of Land, Infrastructure and Transport of Korean government.
References
- EuroNCAP, 2021, "TEST PROTOCOL - AEB Car-to-Car systems", Vol 3.0.3.
- UNECE WP.29 GRVA, 2019, "ECE/TRANS/WP.29/2019/34/Rev.2". Inducer Blades by Finite Elements", Journal of Spacecraft, Vol. 8, No. 6, pp. 657~664.
- OSCCAR, 2020, "Accident data analysis - remaining accidents and crash configurations of automated vehicles in mixed traffic", Vol. 1.
- 교통안전분석시스템, http://taas.koroad.or.kr/
- 자동차 안전도 평가, www.kncap.org
- 김정윤, 탁세현, 김예은, 여화수, 2017, "거리 센서 시스템의 교차로 충돌 방어 성능 평가", 대한교통학회 학술대회지, 323~327.
- 김예은, 탁세현, 김정윤, 여화수, 2017, "교차로 주요 사고 시나리오에 대한 비전 센서와 레이더 센서의 사고 예방성능 평가", 한국ITS학회 논문지, 16(5), 96~108. https://doi.org/10.12815/kits.2017.16.5.96
- 우현구, 2021,"A Study on Assessment Items and Considerations for Development of KNCAP of Automated Driving System", 자동차안전학회지, 102~110. https://doi.org/10.22680/KASA2021.13.3.102
- 이빈희, 2018, "자동비상제동장치의 메타모델링을 통한 충돌방지 위험 인지 방법론", 석사학위논문, 국민대학교.
- 박요한, 2020, "국내 도심부 교통사고 심층 분석 기반 위험상황 유형 도출 연구", 삼성교통안전문화연구소.
- 박영걸, 2016, "자동비상제동장치가 장착된 자율주행 2단계 차량의 끼어들기 상황의 안전성 평가 방법론", 박사학위논문, 국민대학교.
- 이진교, 2013, "종방향 충돌 회피 성능 개선을 위한 AEB와 CDC의 통합제어에 관한 연구", 석사학위논문, 국민대학교.