초록
이 논문은 조선총독부의 고적조사와 일련의 사업을 통해 한국에 미술공예 개념이 수용된 과정과 그 과정에서 성립된 공예의 전통과 캐논에 대해 고찰한 글이다. 「고적 및 유물 보존규칙」과 「조선보물·고적·명승·천연기념물 보존령」의 제정을 통해 법률상으로 제시된 공예는, 조형물을 만들어낸 정교하고 뛰어난 기술, 더 나아가 회화, 조각과 같은 미술의 한 장르를 의미했다. 이왕가박물관과 총독부박물관은 미술공예라는 용어를 대중에 확산시키는 역할을 했고, 여기에 전시된 공예는 과거의 전통을 시각적으로 구체화하였다. 이와 같이 공예라는 용어는 고미술을 가리킬 때 빈번히 사용되었고, 구체적으로는 법률상의 보물로 지정되거나 박물관에 전시되어 지키고 보존해야 할 전통이 되었다. 공예의 전통과 캐논이 성립되자 당대에 제작되는 공예에 큰 영향력을 행사했다. 이 일련의 과정에는 일본의 문화 정책과 제국적 취향이 절대적으로 작용했다. 일반적으로 근대기에 성립된 공예 개념은 산업으로서의 공예와 미술로서의 공예, 두 가지로 구분되어 왔으나, 미술로서의 공예라는 개념 안에도 여러 층위가 존재했다. 캐논이 된 고미술은 동시대 제작의 준거가 되었으며, 실제로는 동시대에 제작되던 공예의 양상도 모두 같지 않았다. 이제까지 일괄적으로 논의되던 미술공예 개념을 세분화하는 작업이 공예에 있어서 '만들어진 전통'과 근대기 공예계의 양상을 정확히 파악하기 위한 기초가 될 것으로 기대한다.
This study examines the process of Korea's acceptance of the concept of Art Craft through research on ancient remains and relices (朝鮮古蹟調査) and a series of projects undertaken by the Japanese Government-General of Korea, and the traditions and canons of craft established in the process. Crafts defined in law referred to fine and exquisite techniques for creating antiques, or genres of art such as painting or sculpture. The Yi Royal Family Museum and the Museum of the Japanese Government-General of Korea spearheaded the popularization of the term "Mi-sul-gong-ye (Art Craft, 美術工藝)." The artworks displayed in these two museums visually embodied past traditions. In general, the term "craft" was frequently used to refer to ancient art, and crafts specifically became traditions to be protected and conserved by designation as legal treasures for display in museums. The establishment of traditions and canons of craft exerted a great influence on crafts produced during this era. The cultural policies and imperial tastes of Japan played a crucial role in this process. In previous research, scholars divided the concept of craft in the modern era into two categories: industrial craft and art craft. However the so-called "art craft" is not a homogeneous category. It includes both ancient art (antiques) and the pieces made in modern age. Ancient art became canonized and the basis of contemporary production. Moreover, features of contemporary craft were diverse. By subdividing concepts of art and crafts, which have hitherto been discussed collectively, this study will serve as groundwork for accurately understanding "invented traditions" and features of modern craft.