Abstract
This study explored the socio-economic implications of Korean popular songs, of which the prevalence is divided by three periods: During the Japanese colonial period, from the country's liberation to the Korean war, and after the Korean war until the year of 1959. The economic exploration of popular songs per period in this paper has a high value as an interdisciplinary study because they contain not only the economic situation of Korea at the time, but also life affinity and convergence. Moreover, this study is significant as the glocalization strategy, the increment of creativity, and strengthen competitiveness.
본 연구에서는 시대별 대중가요를 일제강점기, 해방 후~6·25전쟁 전까지, 6·25전쟁~1959년까지 세 시기로 나누어 대중가요 속의 사회경제적 함의를 모색하였다. 본고의 시대별 대중가요로 살펴본 사회경제적 탐색은 당시 사회경제적 상황을 잘 담고 있고, 생활친화적일 뿐만 아니라 시대별 대중가요를 통해 경제를 살펴볼 경우 자연스럽게 학문 간의 융합이 이루어지므로 학제간 연구(interdisciplinary study)로서의 가치를 가진다. 아울러 세방화 전략(glocalization strategy)으로서의 가치 및 창의성의 증대, 경쟁력 강화의 모색이라는 관점에서 큰 의의를 가진다.