DOI QR코드

DOI QR Code

자유학기에서의 수업방법의 변화

Change of Teaching Method in Free Semester

  • 투고 : 2020.09.21
  • 심사 : 2020.10.14
  • 발행 : 2020.11.30

초록

이 연구는 중학교에 자유학기를 실시함으로써 교사들에게 교육과정, 수업방법, 평가방법의 선택에 자유를 주고 자유학기의 성적을 고교입시에도 반영하지 않도록 하여 학습자들에게 필요한 교육내용과 목표에 부합하는 방법을 선택할 자유를 주었을 때, 수업방법에 일어난 변화를 탐색하고자 하였다. 이 질문에 답을 구하기 위하여 자유학기를 실시한 8개 학교의 교육계획서를 조사하고, 교사와 학생을 각각 33명씩 면담하였다. 그 결과는 다음의 두 가지로 요약 된다. 첫째, 모든 사례 학교들은 자유학기 교육계획서에서 맹목적인 지식 암기가 아닌 의미 있는 학습방법들을 나열 하였다. 그러나 자유학기제의 수업방법은 자유학기 정책지침에서 예시한 범위에서 크게 벗어나지 않았다. 둘째, 자유학기제로 인한 교육방법의 변화는 학생참여를 증진하는 활동 첨가로 특징지어졌다. 셋째, 수업방법의 변화는 진로체험, 과학실험의 증가, 2주에 한 번 정도의 협동학습, 한 학기에 한두 번 시도하는 융합학습, 드물게 발견되는 거꾸로 수업 정도로 제한적이다. 수업방법의 변화로 인한 효과는 학생의 흥미 및 자신감 증가, 자주적 학습태도, 창의성, 문제해결력, 협동심의 신장으로 언급되었다.

This study was intended to explore the changes in teaching methods when freedom to choose curriculum, instruction, and evaluation methods is allowed and when 'free semesters' are free from entrance examination for high school. For this question, we analyzed free semester education plans of eight sample schools and interviewed 33 teachers and students respectively. The results were as follows. Firstly, all schools planned to use teaching methods for meaningful learning, although they are limited to those exemplified in guidelines for free semester. Secondarily, teaching methods adopted for free semester were characterized as activities enhancing student participation. Thirdly, teaching methods such as career exploration, scientific experimentation, cooperative learning, flipped learning, interdisciplinary learning were used only a couple of times in a semester. Changes in teaching methods were referred to enhance students' interest, confidence, self-regulation, creativity, problem-solving and cooperative learning.

키워드

참고문헌

  1. OECD, The Definition and Selection of Key Competencies: Executive Summary, 2005.
  2. J.W. Kim et al., A Study of the Problems and Supporting Strategies of Schools: Understanding Korean Schooling, KEDI, 2002.
  3. S.I. Kang, Y.J. Lee, & M.S. Chung, "Effect of Adolescents Depression on Their Life Satisfaction: Focusing on Mediating Effect of Sense of Community," The Journal of the Convergence on Culture Technology(JCCT), Vol. 5, No.2, pp 67-76. 2019. http://dx.doi.org/10.17703/JCCT 2019.5.2.67
  4. J.Y. Namgoong, W.J. Kim, & Y.B. Kim, Analysis of School Practice: 1-3 Period Elementary, Middle, and High School, Kedi, 2012.
  5. S.H. Cho, S.I. Park, & M.S. Kim, Effective Ways to Enhance Excellence in Middle School, KEDI, 2006.
  6. The Ministry of Education, Plans of Middle School Free Semester. South Korea, 2013.
  7. C.G. Shin, E.Y Kim, E. H. Hwang, K.O. Song, M. & J. Park, A Study of Strategies to Establish Middle School Free Semester, KEDI, 2014.
  8. S.D. Choi, S.E. Lee, G.S. Kim, M.H. Kim, J.C. Kim, & S. Y. Park, Synthesis of Case Studies on Free Semester Operated in 2014 2 nd Semester, KEDI, 2015.
  9. J. Snyder, F. Bolin, & K. Zumwalt, Curriculum Implementation, in Handbook of Research on Curriculum, Edited P. H. Jackson, Macmillan Publishing Company, New york, pp. 402-435, 1992.
  10. J.J. Park, "Leadership Development Instructional Program Using Flipped Learning Methodology," International Journal of Advanced Culture Technology. Vol 7, b No.3, 65-69, 2019. http://dx.doi.org/0.17703/IJACT.2019.7.3.65