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A Study on Philosophy-based Human Resource Model in the Service Economy Era

철학기반의 서비스경제시대 인재상 연구

  • 김재영 (딜로이트 안진회계법인) ;
  • 김현수 (국민대 경영대학 경영학부)
  • Received : 2020.07.19
  • Accepted : 2020.09.11
  • Published : 2020.09.30

Abstract

Unlike the era of manufacturing-oriented industrial economy in the past, the era of service economy has characteristics intangible goods center, knowledge universalization, and expansion of needs, and many things that are of the economy are changing. In the past, the change in the environment was not fast, so even after analyzing the changed environment and deriving the talent needed for the company, it was possible to maintain a talent for the organization for a long time, so it is not proactive to build and apply talent. It became difficult to manage effectively. Therefore, in this paper, we conducted a normative study for deriving a desirable talent model rather than a descriptive human resource model. Human resources image suitable for the modern service economy era, the modern economic society and modern spirit were analyzed and reflected. The model in which the two opposing members of the organization, managers and employees, interact intensely and balance dialectically. A desirable talent in a modern organization must play the role of a manager, and the management and talent models in a modern organization can be said to be connected to each other like the front and back sides of a coin. The philosophy of human resources was presented in five dimensions: human, historical, social, economic, and management. The human resource model from eight factors: mastery, rationality, wisdom, customer orientation, innovation, flexibility, autonomy, collaboration. This study suggested that general talent model may vary depending on the company's type, empirical follow-up studies are needed the talents in each company in the future.

과거의 제조업 중심 산업경제시대와는 다르게 서비스경제시대는 무형재화중심, 지식보편화, 욕구확장 등의 특징을 가지며 경제의 근간이 되는 많은 것들이 변화하고 있다. 과거에는 환경이 변화하는 속도가 빠르지 않았기 때문에 변화된 환경을 분석한 후 기업에 필요한 인재상을 도출하더라도 오랜 기간 조직에 바람직한 인재상을 유지할 수 있었지만 최근에는 환경 변화 속도가 빨라 선제적으로 인재상을 구축하여 적용하지 않으면 효과적인 경영을 하기 어려운 상황이 되었다. 따라서 본 논문에서는 데이터 분석에 의한 기술적(Descriptive) 방식의 인재상 모델 연구가 아닌 바람직한 인재상 모델 도출을 위한 규범적(Normative) 연구를 수행하였다. 현 시대의 특성과 인류사회의 본질을 분석하여 인재상 모델 구축에 반영하였다. 우주의 공통원리, 동양의 대표사상, 서양의 대표사상을 반영하여 인재상의 기본 모델을 구축하였다. 현대 서비스경제시대에 맞는 인재상을 도출하기 위해 현대 경제사회와 현대정신을 분석하여 반영하였다. 도출된 모델은 조직의 두 대립자인 경영자와 직원이 치열한 상호작용을 하며 변증법적으로 균형을 이루어가는 모델이다. 즉 현대 조직에서의 바람직한 인재는 경영자의 역할을 함께 수행해야 하며, 현대 조직의 경영자상과 인재상은 동전의 앞뒷면처럼 서로 연결되어 있는 구조라고 할 수 있다. 인재상의 철학을 인간관, 역사관, 사회관, 경제관, 경영관 등 5개 차원으로 제시하였으며, 인재상 모델은 주인성, 이성성, 지혜, 고객지향성, 혁신성, 유연성, 자율성, 협업성 등 8개 요소로 도출하였다. 또한 본 연구에서는 일반적인 인재상 모델이 기업의 근무형태에 따라 달라질 수 있음을 제시하였으며, 향후 각 기업에 인재상을 반영하기 위한 구체적이고 실증적인 후속 연구들이 필요하다.

Keywords

References

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