초록
이 연구는 프로배구구단의 통합적 마테팅 커뮤니케이션(IMC)활동의 효과성 입증을 위해 조사 연구되었다. 이 연구의 대상은 2019~2020시즌 남자 프로배구 경기를 관람하기 위해 경기장을 방문한 관람객을 대상으로 총 400부를 설문 조사 한 후, 무효 또는 오류 설문지를 제외한 385명의 설문지를 연구 목적으로 사용하였다. 요인 분석 및 신뢰성 테스트는 IBM SPSS통계 Ver 21.0을 사용하였다. 일반적 특성을 살펴보기 위해서 빈도분석을 실시하였다. 인구통계학적 및 일반적 특성에 따른 집단 간의 차이 검증을 위해 독립표본 t검증 및 일원분산분석을 실시하였으며, 변인간의 관계를 살펴보기 위해서 상관관계분석을 실시하였다. 이와 더불어 변인 간 영향력을 검증하기 위해 회귀분석을 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 성별에 따른 구단이미지, 구단평판, 구단충성도에는 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 연령에 따른 구단이미지, 구단평판, 구단충성도에는 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 관람경험에 따른 구단이미지, 구단평판, 구단충성도에는 차이가 나타나지 않았다. 넷째, 프로배구구단 IMC활동은 구단이미지에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 프로배구구단 IMC활동은 구단평판에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 프로배구구단 IMC활동은 구단충성도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여덟째, 구단이미지는 구단충성도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로, 구단평판은 구단충성도에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The study was conducted to investigate the effectiveness of professional volleyball teams' integrated marketing communication(IMC) activities. The subjects of this study were a total of 400 surveys of visitors who visited the stadium to watch mans professional volleyball games from 2019 to 2020, and 385 questionnaires except for invalid or error questionnaires were used for research purposes. For factor analysis and reliability testing, IBM SPSS Statistics Ver 21.0 was used. Frequency analysis was conducted to examine the general characteristics. To verify differences between groups according to demographic and general characteristics, independent sample t-test and one-way ANOVA were performed, and correlation analysis was performed to examine the relationship between variables. In addition, regression analysis was conducted to verify the influence between variables. The results of the study are as follows. First, there was no difference in club image, club reputation, and club loyalty by gender. Second, there was no difference in club image, club reputation, and club loyalty according to age. Third, there was no difference in the club image, club reputation, or club loyalty according to the viewing experience. Fourth, professional volleyball team IMC activities were found to affect the club image. Fifth, professional volleyball team IMC activities were found to have an impact on the club's reputation. Sixth, it was shown that professional volleyball team IMC activities have an effect on club loyalty. Eighth, the club image was found to affect the club loyalty. Finally, it was found that the club reputation influenced the club loyalty.