DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Educational Necessity and Activation Plan of Image Making Program for Life Care

라이프케어를 위한 이미지메이킹 프로그램 교육의 필요성과 활성화 방안

  • Yoon, Hee (Department of Beauty Science, Honam University)
  • 윤희 (호남대학교 뷰티미용학과)
  • Received : 2020.09.21
  • Accepted : 2020.10.27
  • Published : 2020.10.31

Abstract

This study is aimed at exploring the current state, necessity and activation of curriculum related to image making program in domestic colleges. To achieve this, an empirical survey was carried out to college students to provide basic data for the development of image making education program in the college curriculum as a measure to guide job interviews with them and improve interpersonal skills of employees-to-be. To achieve this, a survey was carried out to 400 college students in Gwangju and Jeonnam areas. The analysis was conducted to verify the collected data using SPSS v. 21.0 through the process of data coding and data cleaning. The results are as follows. First, the necessity of image making program curriculum showed that they needed the image making program in the college curriculum, the image making program curriculum to get a job and manage an image of employees-to-be after graduation, and other people's help to figure out the images objectively. Second, the educational importance of image making program showed that attitude (behavior) was the highest, followed by manners & greeting, look, speech, relationship, clothes, hairstyle, and makeup. In terms of the important educational factors of image making program, look was the highest, followed by makeup, hairstyle, attitude (behavior), relationship, speech, clothes, and manners & greeting, which look was the most important. Third, the educational influence of image making program showed that the influence on employment was the highest, followed by the influence on relationship, and the influence on life. Fourth, the educational activation of image making program showed that the appropriate educational time for image making program they want was from the second year. Education hours they want were once a week for one semester. And the curriculum they want was liberal arts or an optional course of liberal arts. In terms of image making program-related curriculum contents, manner & greeting was the highest, followed by makeup & coordination, job fair, education to acquire a skill qualification, and training for domestic companies, which their biggest wish was manner & greeting. And image making program leaders they want were major professors. In terms of image making program-related education, speech or voice was the highest, followed by education to analyze communication, education to analyze and practice matching hairstyles and makeup, Education on corporate interviews, and education on walking or posture correction, which their biggest wish was speech or voice and education to analyze communication.

본 연구는 국내 전문대학의 이미지메이킹 프로그램에 관련된 교과과정의 필요성과 교육내용 및 활성화 방안에 대한 실증분석을 통하여 취업을 앞둔 대학생들의 면접지도와 예비 직장인에게 있어서 대인 관계능력 향상을 위한 방안으로 대학 교과과정의 이미지메이킹 프로그램 교육 개발을 위한 기초자료를 제공하고자 시도되었고, 이미지메이킹 교과목을 수강한 광주·전남지역 전문대학교 재학생 400명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 21.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 졸업 후 취업과 예비 직장인의 이미지 관리를 위해 이미지메이킹 프로그램 교과과정이 필요하고, 이미지를 객관적으로 파악하기 위해 다른 사람의 도움이 필요하다고 나타났다. 이미지메이킹 프로그램을 위한 적합한 강의실은 일반 강의실, 시청각 및 멀티미디어실, 전용 강의실 순으로 나타났다. 둘째, 이미지메이킹 프로그램 교육내용의 중요도는 태도(행동), 예절 및 인사법, 표정, 화법, 대인 관계법, 의복, 헤어스타일, 메이크업 순으로 나타났고, 교육내용의 중요 요소는 표정, 메이크업, 헤어스타일, 태도(행동), 대인 관계법, 화법, 의복, 예절 및 인사법 순으로 나타났다. 셋째, 이미지메이킹 프로그램 교육의 영향력 정도는 취업에 미치는 영향력, 대인관계에 미치는 영향력, 생활에 미치는 영향력 순으로 나타났다. 넷째, 이미지메이킹 프로그램 교육 활성화 방안을 분석한 결과 적절한 이미지메이킹 프로그램 교육시점은 2학년부터이고, 교육시간은 한 학기 주 1회, 교과과정 구분은 교양이나 교양선택 과정을 희망하는 것으로 볼 수 있다. 이미지메이킹 프로그램 관련 교과내용은 예절 및 인사법, 메이크업 및 코디 방법, 취업 설명회, 기능 자격 취득을 위한 교육, 국내 기업체 연수 순으로 나타나 예절 및 인사법을 가장 희망하는 것으로 볼 수 있다. 그리고, 이미지메이킹 프로그램 관련 지도자는 전공교수를 희망하고, 교육방법은 시청각 및 멀티미디어를 활용한 매체를 희망한다. 이미지메이킹 프로그램 관련 교육은 화법이나 목소리, 커뮤니케이션에 관해 분석하는 교육, 어울리는 헤어스타일 및 메이크업을 분석하고 실습할 수 있는 교육, 기업의 면접에 관한 교육, 워킹이나 자세교정에 관한 교육 순으로 나타났다. 이상의 결과 본 연구는 이미지메이킹 프로그램 교과과정의 활용방안에 대한 기초자료를 제공하였다.

Keywords

References

  1. 전미혜(2011). 이미지메이킹 교육 프로그램에 관한 연구. 동신대학교 대학원 석사학위논문.
  2. 김주연(2012). 대학생의 외모관심도가 이미지 메이킹 효능감에 미치는 영향. 한국미용학회논문지, 18(4): 892-900.
  3. 오지영, 손중석(2009). 면접 이미지메이킹 프로그램 적용 사례 연구. 한국인체미용예술학회 논문지, 9(3): 123-139.
  4. 김봉선(2012). 청소년 이미지메이킹프로그램이 객체화 신체의식과 자아존중감에 미치는 효과. 대구한의대학교 대학원 석사학위논문.
  5. 허혜순, 도주연(2015). 미용종사자의 이미지 메이킹에 따른 직무만족 및 직무성과에 관한 연구. 한국인체미용예술학회 논문지, 16(1): 193-206.
  6. 임은진, 안채리, 이계정(2016). 대학생의 외모 인식과 관심도에 따른 학교생활 적응. 한국디자인문화학회 논문지, 22(4): 547-558.
  7. 김주연(2012). 대학생의 외모관심도가 이미지 메이킹 효능감에 미치는 영향. 한국미용학회논문지, 18(4): 892-900.
  8. 이상호(2016). 직업이해, 학교생활만족, 역량 강화교육이 교육지원서비스와 취업의지에 미치는 영향연구. 한국엔터테인먼트산업학회 논문지, 10(4): 167-177.
  9. 오지영, 손중석(2009). 면접 이미지메이킹 프로그램 적용 사례 연구. 한국인체미용예술학회 논문지, 9(3): 123-139.
  10. 진형여, 김정희(2010). 20대 여성의 면접메이크업에 관한 인식도 및 실태조사. 한국미용학회 논문지, 16(2): 487-494.
  11. 임솔아(2016). 면접자의 인상관리전략이 개인-직무, 개인-조직 적합도 평가에 미치는 효과: 면접관 성격의 상화작용 효과. 한림대학교 대학원 석사학위논문.
  12. 조은주, 고선회(2014). 이미지메이킹 교육이 자아존중감과 교육만족도에 미치는 영향. 한국콘텐츠학회 논문지, 14(11): 1030-1040.
  13. 김채령(2016). 이미지컨설턴트의 커뮤니케이션 역할과 이미지 유형에 관한 연구. 중앙대학교 대학원 석사학위눈문.
  14. 임은진, 안채리, 이계정(2016). 대학생의 외모 인식과 관심도에 따른 학교생활 적응. 한국디자인문화학회 논문지, 22(4): 547-558.
  15. 박선영(2019). 여자대학생의 외모에 대한 사회 문화적 태도와 화장 행동 및 신체 매력 지각과의 관계. 세종대학교 대학원 박사학위논문.
  16. 김도희(2013). 이미지 메이킹 인식의 자아 존중감의 변화에 미치는 영향. 광운대학교 대학원 석사학위논문.
  17. 김채령(2016). 이미지컨설턴트의 커뮤니케이션 역할과 이미지 유형에 관한 연구. 중앙대학교 대학원 석사학위눈문.
  18. 백헤진, 조인희(2013). 면접스피치를 구성하는 요소와 그 구성요소에 대한 능력을 향상시키는 교육 훈련 방안에 관한 연구: 20대 구직자대상 면접스피치 코칭을 중심으로. 한국엔터테인먼트산업학회 논문지, 7(4): 135-144.