초록
이 연구는 유튜브 케이팝 뮤직 비디오의 조회수와 시각적 연출 특성 간의 관계에 대해서 연구한다. 2012년 '강남스타일'의 국제적인 주목을 시작으로 현재까지 전 세계로부터 관심받고 있는 케이팝 뮤직 비디오를 중심으로 분석한다. 직관적으로 드러나지 않는 뮤직 비디오 조회수에 관련한 요소의 실재 여부와 조회수에 영향을 주는 구체적인 요소의 발견 가능성에 대해 의문을 제기한다. 이전 연구는 조회수와 관련된 뮤직 비디오의 요소를 알아내는 데에 있어서 소수의 작품을 중심으로 뮤직 비디오들을 비교하는 연구방법을 선택했기 때문에 중심이 되는 작품에 편향된 결과가 나온다는 한계가 있었다. 따라서, 이 연구는 조회수에 따라 9개의 뮤직 비디오를 3개의 그룹으로 나누고 시각적 연출 특성을 기준으로 분석하여 3개의 그룹 간 차이점 및 각 그룹의 특징을 찾는 것을 목표로 한다. 이 연구는 조회수라는 요소가 주목받고 있는 유튜브 시장 내 뮤직 비디오 분야의 발전에 기여할 것으로 기대된다.
This paper researches the relationship between Youtube K-pop music video views and visual characteristics. K-pop music video, which is the subject of study has intrigued the world since 'Gangnam Style' became Youtube's most viewed video in 2012. This paper questions the existence of element that are related to music video views which is not externally visible and the availability of the discovering the specific element. Previous studies had difficulty in searching the inherent elements of the music video associated with views because they chose a research method that compares music videos based on one or two pieces of work and had a biased result. Therefore, this paper goals to divide nine music videos according to the number of views in three groups and analyze their visual characteristics to find out the differences between the groups and their each features. This paper will contribute to the development of music video field in Youtube market where the number of views is getting more important recently.