학교내 영상정보처리기기 업무 처리 실태 및 개선을 위한 소고 : 세종시 공립학교 공문서 처리행태를 중심으로

Perception of CCTV operation through administrative action in schools : Focus on public schools in Sejong

  • 투고 : 2020.07.31
  • 심사 : 2020.08.29
  • 발행 : 2020.08.31

초록

본 연구는 학교 안전 관련 관심과 대응 정책이 증대되는 시점에 학교 내 CCTV 운영 사례를 바탕으로 교사와 행정직원들의 CCTV에 대한 행동양태를 파악하는데 목적이 있다. 또한 교직원의 공문처리 행태변화를 가져올 수 있는 교육당국의 여러 시도를 통해 드러난 주요 시사점을 비교분석하였다. 학교급별·교직원별 영상정보처리기기관련 업무 배분을 정량적인 자료, 즉 공문처리에 의한 행정행위의 결과를 원시자료로써 활용하면서 변화를 파악하였다. 교육청 공문서에 의해 단위학교의 행동양태의 유의미한 변화가 있음을 발견하였다. 첫째 학교급별로 개인정보 관련 공문처리자 지정 시 행태의 변화도가 높았다. 둘째 유치원을 대상으로 한 유아안전관련 공문처리자 지정 시 공문서에 의한 변화도가 낮았다. 학교급별 교직원의 CCTV 업무 처리행태를 공문서 접수처리를 통해 차이를 확인하였다. 본 연구는 학교 내 민감한 주제인 CCTV(영상정보처리기기) 업무에 대한 주제를 선정하였으며, 진행된 자료나 조사 내용은 구체적인 상기주제를 다룬 행정 절차와 관련 규정 등의 내용이다. CCTV(영상정보처리기기 업무)라는 민감한 주제를 통해 발생할 수 있는 갈등 해결책 모색을 위한 시사점을 제시하였다. 이 연구결과는 교육청과 학교현장의 명확한 업무분장을 위하여 유용하게 활용할 수 있다는데 의의가 있다.

Purpose: School safety has recently become an important issue. In order to make a school environment safer, surveillance cameras have been installed in the facilities. The number of installations has been increasing rapidly since they have been considered widely recognizable and highly effective. However, conflicts between faculty and staff in installing and operating the system have also been increasing. In terms of school safety, these individuals'' cooperation is more than necessary. It is judged that looking into how they perceive the system could provide us with some suggestions on how to manage the related issues. The purpose of this study is to understand the perspective of faculty over closed-circuit television (CCTV) and make suggestions by analyzing their actions. Approach: In order to achieve the research objectives, I surveyed administrative actions such as the processing of official documents and CCTV policies for teachers and administrative staff of public schools in the Sejong Office of Education. In addition, I analyzed the behavior of those managing personal information and school safety-related documents along with the degree of complying with the policies. Finding: First, the correspondence rate of documents was high when there were designated document processors. Second, the acceptance level of documents in preschool was relatively low when there were designated processors. Third, the degree of accepting the policies and complying with them was higher in newly established schools than in existing schools. I found differences in the perception of how to handle the CCTV operations and the related work among the two groups of participants. In addition, I made suggestions on how to resolve the conflicts between them. Value: In this study, the education authorities quantified and measured the recognition and acceptance of faculty and staff regarding CCTV at each school level. Results showed that the active role of education authorities can make positive changes in how faculty and staff perceive the CCTV system and the problems surrounding it through school administrative action. In this regard, these results are meaningful in reducing the conflicts among the two groups and improving the organizational culture.

키워드

참고문헌

  1. 경상남도교육청(2017). 교직원 행정업무 적정화를 위한 단위학교 업무표준안, 경남 단위 학교 업무표준안 [학교혁신과-2495(2017.2.9.)], 경상남도교육청
  2. 경남도민일보(2018.5.30.). 교원업무, 더는 행정실로 전가하지 말라. (검색일2020.7.26.)
  3. 경상남도의회(2018). 교사의 CCTV 기기 업무 부과로 인한 수업권 침해 및 학생의 학습권 침해, 2018.03.22., 경상남도의회 https://council.gyeongnam.go.kr/ HOME> 열린의정 > 진정서접수, (검색일2020.7.26.)
  4. 뉴스1(2019.11.04.). 제주 학교 행정혁신안 윤곽…"정원 늘리고 업무 표준화 https://www. news1.kr/articles/?3760505(검색일2020.7.26.)
  5. 문용린(2009). 학교폭력예방 및 대책 5개년 계획 성과분석 및 개선방안, 연구보고서, 서울 대학교 산학협력단, 2009. 11.
  6. 박종관 외(2016). 교육부소속 지방공무원의 소속이관에 관한 연구. 정책제도연구원
  7. 배병룡 외(2006). 교육조직내 갈등에 관한 경험적 연구. 한국자치행정학보, 20(1), 1-21.
  8. 신현석(2013). 교원업무 정상화를 위한 학교내 인력구조 개선 및 학교직원(Nonteaching group)의 업무 개선 방안, 2013년 12월 30일, 수탁보고서, 한국교육개발원
  9. 아시아경제(2018.11.01.). 내가 교사인지, 행정직원인지"…대전교사 열에 여덟, 행정업무과중에 '시름' (검색일2020.7.26.)
  10. 우상수(2014). 학교 내 업무영역 갈등 연구: 초.중등학교 환경위생관리자 사례를 중심으로. 석사학위논문, 한국교원대학교 교육정책전문대학원.
  11. 임수정, 이일랑, 이대균 (2013). CCTV와 함께 생활하는 유아교사 이야기. 어린이문학교육연구, 14(3), 433-453
  12. 조상식(2016). 교원 행정업무 경감 매뉴얼, 2016년 2월, 동국대학교 사범대학 교육연구원
  13. 주주자(2014). 학교 내 CCTV에 관한 학생과 교사의 인식: 경기도 소재 중.고등학교를 중심으로, 한국교육사회학회 vol.24, no.4, pp.151-181
  14. 차선희, 이진숙(2016) 영유아 교육기관의 CCTV 설치에 대한 교사의 경험 비판사회정책 (51), 2016.05, 292-325(34 pages)
  15. 표창원 박기남(2001). 범죄취약지 CCTV 등 범죄감응장치 설치에 관한 연구, 치안논집, 17: 579-689
  16. 한국교육신문(2017.11.21.). 교사 무너지면 학생도…'교사 소진' 대책 시급 (검색일 2020.7.26.)
  17. 황상민(2013). 주택가 감시카메라(CCTV) 설치 : 감시카메라의 심리 : 고육지책과 편의 지향성의 결과 國會報. 443호 (2003. 9), pp.86-88