Abstract
With regard to the development of new drugs, what is most important for a Korean Biotech, where no global sales network has been established, is decision-making related to out-licensing of new drugs. The probability of success for each clinical phase is different, and the licensing amount and its royalty vary depending on which clinical phase the licensing contract is made. Due to the nature of such a licensing contract and Biotech's weak financial status, it is a very important decision-making issue for a Biotech to determine when to license out to a Big Pharma. This study defined a model called 'optimal timing for out-licensing of new drugs' and the results were derived from the decision tree analysis. As a case study, we applied to a Biotech in Korea, which is conducting FDA global clinical trials for a first-in-class new drug. Assuming that the market size and expected market penetration rate of the target disease are known, it has been shown that out-licensing after phase 1 or phase 2 of clinical trials is a best alternative that maximizes Biotech's profits. This study can provide a conceptual framework for the use of management science methodologies in pharmaceutical fields, thus laying the foundation for knowledge and research on out-licensing of new drugs.
신약 개발과 관련하여 글로벌 판매망이 구축되지 않은 국내 바이오텍에게 가장 필요한 것은 신약의 기술이전과 관련된 의사 결정이다. 각 임상 단계별 성공 확률이 다르고, 어느 임상 단계에서 기술이전 계약을 하느냐에 따라서 총 계약금액과 로열티가 달라지게 된다. 이런 기술이전 계약의 특징과 바이오텍의 취약한 재무 구조 등으로 인하여, 바이오텍이 빅파마에게 기술 이전을 하는 시기를 정하는 것은 매우 중요한 의사 결정 문제가 된다. 이 연구에서는 '신약의 기술이전 최적시기 결정 문제'라는 연구모형을 제시하고, 의사결정트리 방법론으로 결과를 도출하였다. 사례 연구로, first-in-class 신약을 대상으로 FDA 글로벌 임상을 진행하고 있는 국내 바이오텍에 적용해 보았다. 타겟 질환의 시장 크기와 예상 시장 침투율은 알려져 있다고 가정하였을 때, 임상 1상이나 2상 이후에 기술이전을 하는 것이 이익을 최대화할 수 있는 대안임을 알 수 있었다. 본 연구는 제약 분야 문제에 경영과학 방법론을 사용할 수 있는 개념적인 틀을 제시하여 신약 기술이전에 대한 지식 및 연구의 기반이 될 수 있을 것으로 기대된다.