DOI QR코드

DOI QR Code

'명함라이브' 사용자 평가를 통한 유튜브 음악 콘텐츠 홍보 및 개선방안 연구

A Study on Promotion and Improvement of YouTube Music Contents Through the User Evaluation of Card Live

  • 유재선 (명지전문대 공연예술학부 실용음악전공)
  • You, Jae-Sun (Department of Performing Arts Applied Music, Myongji College)
  • 투고 : 2020.05.25
  • 심사 : 2020.06.26
  • 발행 : 2020.06.30

초록

본 연구는 대중음악산업에서의 동영상 콘텐츠 제작이 증가하는 현실을 반영하여 연구자가 직접 대중음악 콘텐츠를 제작하고 해당 콘텐츠들로 구성된 유튜브 채널을 개설함으로써 실질적인 콘텐츠 제작과 유통의 과정을 탐구하였다. 유튜브는 2019년 2월 25일에 개시하고 채널 명은 인디뮤지션 홍보에 초점을 둔 '알리다뮤직'으로 정하였으며 10인의 인디뮤지션을 대상으로 콘텐츠를 제작하였다. 콘텐츠는 원테이크 라이브 형식으로 진행하였고 화면은 이메일 주소와 SNS 계정을 상단에 표기한 명함의 형태로 제작되었다. 따라서 콘텐츠 명은 '명함라이브'라고 정하였고, 라는 슬로건 하에 QR코드를 우측 하단에 삽입한 형태의 홍보 콘텐츠 영상물을 제작하였다. 본 연구는 이러한 과정을 통해 제작된 '알리다뮤직'의 '명함라이브' 콘텐츠에 직접 참여한 인디뮤지션을 대상으로 개선방안과 홍보방법에 대한 연구를 진행하였다. 5인의 참여자 인디뮤지션을 대상으로 한 그룹인터뷰와 유의미하다고 판단되는 1인을 선정하여 따로 일대일 심층인터뷰를 진행하였다. 그 결과 첫째, 뮤지션 홍보 매체로써 유튜브는 영향력이 가장 크며 적은 비용에 고효율을 낼 수 있는 매체로 나타났고, 둘째, 유튜브 콘텐츠 참여자 평가는 원테이크 라이브의 필요성과 '명함라이브' 콘텐츠의 디자인적인 요소 그리고 QR코드에 대한 인식으로 나누어 결과가 도출되었으며, 셋째, 유튜브 콘텐츠의 효과적인 홍보 방법으로 미디어적인 측면은 콘텐츠의 지속성 및 인지도 확보, 채널의 구독자 확보의 중요성, 효과적인 미디어 활용을 위한 타 SNS와의 연계로 나타났으며 내용적인 측면은 채널의 인지도 증가 필요성, 출연자 섭외 및 콘텐츠의 다양성, '명함라이브' 콘텐츠의 오프라인(회사, 관계자)과의 연계가 나타났다. 이와 같은 결과를 바탕으로 본 연구는 흥미로운 콘텐츠를 소비자에게 제공하는 동시에 다양한 뮤지션과 회사가 만나는 채널로 성장해야 할 것이며 이를 통해 회사와의 계약, 광고 수입 창출을 유도하여 플랫폼으로써의 채널로 자리 잡아야 할 것이다. 하지만 본 연구는 제한된 대상자를 대상으로 연구를 하여 다소 국한된 범위에 연구라고 할 수 있어 향 후 연구에는 더 많은 대상자를 대상으로 연구를 진행하여 다양한 관점에서의 홍보 및 개선방안을 도출하기를 기대해본다.

This study explores the process of the actual content production and distribution, by creating a YouTube channel to promote the popular music contents produced by the researcher, which thus reflects the reality where the production of video contents rapidly increases. A YouTube channel titled "Alida Music", of which the focus was to promote indie musicians, was created on February 2019. The contents of 10 indie musicians were produced in one-take live format. The information of the indie musicians was displayed in the form of a screen business card, with their e-mail address and SNS account at the top. Therefore, this promotional design was named "Card Live". Promotional video contents marked with the QR code in the lower right on the screen were produced, along with the promotional phrase "Communicate directly with the artist through the QR code", which allows viewers to watch other contents of the indie musician when they scan the QR code. This research conducted a study on how to improve and promote "Card Live" contents of "Alida Music", which were produced through this process. A group interview targeting five indie musicians, among whom one participant deemed significant was selected to conduct a one-to-one in-depth interview. As a result of the study, the following three conclusions were drawn. First, YouTube was found to be the medium with the greatest influence and highest efficiency at the lowest cost. Second, the evaluation of the participants on "Card Live" were divided into the three categories: need for one-take live, the design elements of "Card Live", and scanning issues of the QR code. Third, there is a need for promotional methods that can effectively utilize the media aspects of YouTube: the channel management issues such as raising public awareness as well as the number of subscribers of "Alida Music" should be resolved and measures to effectively use various media including other SNS should be developed. In terms of its content, it is imperative to recruit diverse performers to make various contents, as well as to come up with ways to link "Card Live" contents with offline. Based on these results, "Card Live" contents should be further revised and complemented in order to provide interesting contents to consumers, which will further develop "Alida Music" as a platform where various musicians and companies meet, thereby inducing contracts with popular music agencies and generating advertising revenues. However, since this study was carried out only with the limited number of participants, future studies should include more participants to bring forth a variety of promotional plans and improvement measures. Also, in the era of consuming contents through smart devices, the fact that some features of "Card Live" were available only on PC, did not fully reflect the characteristics of the times. In the future research, various contents that smartphone users can access and view freely without PC should be produced.

키워드

참고문헌

  1. 주성희, 심홍진, 김청희. (2017). 모바일 동영상 서비스의 광고효과에 관한 연구. 정보통신정책연구원.
  2. J.E Lee., 뉴시스 과기부, '1인 미디어 오리지널 콘텐츠 제작지원 사업' 공고 https://newsis.com/view/?id=NISX20200227_0000935006&cID=13001&pID=13000 2020.5.22
  3. 심동녘. (2019). 디지털 콘텐츠 이용현황: 유료 서비스 이용자를 중심으로. KISDI STAT Report, 19(15): 6.
  4. 박선민. (2017). 디지털시대의 한국 대중음악의 변화양상 연구: 2000년 이후 음악의 사례분석을 중심으로. 고려대학교대학원 박사학위논문.
  5. 리우위, 권상집. (2020). 엔터테인먼트 콘텐츠 기업 텐센트의 성장 전략: 모방형 혁신과 M&A를 중심으로. 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 14(3) : 1-13.
  6. 이인혜, 권상집. (2017). tvN의 콘텐츠 혁신: 폐기 학습 및 흡수역량을 통한 탐험과 활용. 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 11(8): 355-368.
  7. 김한석. (2019). 유튜브를 활용한 대중음악 홍보 전략에 관한 연구. 단국대학교문화예술대학원 석사학위논문.
  8. 채수연. (2019). 유튜브(Youtube) 1인 크리에이터의 커버음악 성공요인 분석. 중앙대학교 예술대학원 석사학위논문.
  9. 송진아. (2016). 소셜 네트워크 서비스(SNS)를 통한 인지도 변화의 성공적 사례에 관한 연구. 경희대학교 대학원 석사학위논문.
  10. 컴프레서(Compressor) https://ko.wikipedia.org/wiki/%EC%BB%B4%ED%94%84%EB%A0%88%EC%84%9C_(%EC%98%A4%EB%94%94%EC%98%A4 2020.5.22.
  11. 크로마 키(chormakey) https://terms.naver.com/entry.nhn?docId=860618&cid=42346&categoryId=42346 2020.05.22.
  12. 김형택. (2011). QR코드 마케팅. e비즈북스.
  13. 네이버 QR코드 https://qr.naver.com/code/createForm.nhn 2020.5.22.
  14. 유재희. (2007). 일상적 공간에서 주부들의 TV 아침드라마 읽기. 이화여자대학교대학원 석사학위논문.
  15. 김정현, 김정희. (2012). 스마트미디어 광고의 현황과 가능성에 대한 전문가 심층인터뷰를 중심으로. 한국광고홍보학보, 18(6): 189.
  16. 김기윤. (2017). 1인 미디어의 산업적 특성과 이용 현황에 대한 탐색적 연구: 기술 활용 진화의 관점에서 MCN사업자에 대한 심층인터뷰를 중심으로. 한국소통학보, 16(1): 213-248. https://doi.org/10.22902/JSMCR.2017.16.1.007
  17. 이승연, 장민호. (2019). K-pop 음악의 글로벌 성공 요인 분석. 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 13(4): 페이지.