DOI QR코드

DOI QR Code

Research on Classical Crossover Arrangement Methods of Arias in Operas - Focused on Una Furtiva Lagrima, an Aria of an Opera called L'Elisir d'Amore -

오페라 아리아의 크로스오버 편곡기법 연구 - 오페라 사랑의 묘약 중 아리아 Una Furtiva Lagrima를 중심으로 -

  • Shin, Del La (Department of Cultural Arts in General Graduate School, Dankook University) ;
  • Shin, You-Ho (Dankook University)
  • Received : 2020.06.17
  • Accepted : 2020.08.27
  • Published : 2020.08.31

Abstract

In the past, musicians followed strict patterns written by composers when playing classical music. However, since the development of postmodernism, which puts an emphasis on unique individualities and various ways of thinking, following the strict patterns of classical music unquestioningly became less significant. Classical music was thought to be difficult to follow and enjoy for most people. Thus, musicians have found ways to keep the dignity of classical music but added familiarity in order to popularize arias in operas. They created classical crossover music and this type of music enabled people to enjoy easy access to classical music. However, not many studies focus on arrangement methods of changing classical music into crossover music. The goal of this study is to research on arrangement methods of crossover music based on the findings from precedent researches on operas. This study focused on analyzing musical structure including chords, rhythms and compositions of musical instruments. According to the analysis, original classical songs and popera, which is a type of crossover music, share similarities in terms of rhythms and chords. However, there are differences when it comes to compositions of musical instruments. In case of a jazz version, it uses AfroCuban rhythm as well as Bolero rhythm which is a part of ballad and jazz acoustic instruments are mainly used. Also, in order to reduce the feeling of classical music and to differentiate the jazz version from the original version, a lot of tension is used in voicing. This study can be helpful for any researches related to arrangements of classical crossover music.

클래식 음악은 '작곡가가 쓴 그대로 연주해야 한다'란 엄격함이 존재했다. 그러나 다양한 개성과 사고를 중시하는 21세기 포스트모더니즘 시대에 들어서면서 전통 클래식 무대를 제외하곤 그 엄격함의 무게가 더 이상 유의미하지 않게 되었다. 클래식의 기품은 간직한 채 엄격한 규칙대신 대중음악의 친숙함을 접목시키며 크로스오버 된 오페라 아리아는 그 동안 어렵게만 느껴졌던 오페라 아리아가 대중들에게 한층 쉽게 다가가며 클래식의 대중화를 이끌어내는 큰 역할을 하게 되었다. 그럼에도 불구하고 클래식 음악을 크로스오버 음악으로 탈바꿈시키는 편곡기법에 관한 연구는 부족한 상황이다. 따라서 본 연구는 객관적 음악분석 방법인 화성, 리듬, 악기 편성 중심으로 기존 선행연구의 연구범위를 확대한 오페라에 대한 크로스오버적 편곡기법을 연구하였다. 분석결과, 원곡과 팝페라 버전은 리듬, 화성에는 유사성을 보이고 있으나 악기 편성에서는 차이점을 보이고 있다. 재즈 버전은 아프로큐반 리듬의 발라드 계열인 볼레로 리듬, 재즈 어쿠스틱 악기 중심의 구성, Tension을 많이 사용한 Voicing을 통해 클래식컬한 느낌을 없애고 재즈의 느낌으로 연출하여 원곡과의 차별을 보이고 있는 것이 특징이었다. 본 연구가 클래식컬 크로스오버 편곡기법 연구 자료로서 유용하게 쓰이길 바란다.

Keywords

References

  1. 정주연(2018). 문화예술교육으로의 오페라교육 발전 방향 : 국내외 사례분석을 중심으로. 한국예술연구, 20: 227-252.
  2. 고종환(2012). 오페라, 뮤지컬, 애니메이션을 활용한 프랑스 문화교육 : 교양 과정 학생들을 위한 수업, 프랑스학연구, 62: 5-43.
  3. 이태윤(2016). 대중음악 편곡 기법을 활용한 클래식곡의 연주에 관한 연구. 한국산학기술학회논문지, 17(9): 458-463. https://doi.org/10.5762/KAIS.2016.17.9.458
  4. 이주연(2011). 크로스오버 방송프로그램의 탐색적 연구: KBS '열린음악회'룰 중심으로(1993-1999). 문화산업연구, 11(1): 89-110.
  5. 이진형(2017). 바네사메이와 유진 박의 전자 바이올린 연주 스타일에 대한 비교 연구 크로스오버 데뷔 앨범 타이틀곡 중심으로. 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 11(7): 95-112.
  6. 나주리(2013). '대중음악가'의 '클래식음악'으로의 경계 넘어서기: 스팅의 경우. 서양음악학, 16(3): 11-39
  7. 김종호. 오페라 사랑의 묘약 김종호 칼럼 https://www.asiatime.co.kr/news/newsview.php?ncode=1065598616118917/ 2019.10.23.
  8. 이영숙(2019). 오페라와 함께하는 사회탐구. 다른.
  9. 안동림(2002). 이 한 장의 명반 오페라. 현암사.
  10. 김성현. 조선일보 끝나버린 커튼 콜...하늘로 간 '신의 목소리'. https://news.chosun.com/site/data/html_dir/2007/09/07/2007090700041.html/2007.09.07.
  11. 개리 기딘즈, 스콧드보. (2012). 재즈기원에서 부터 오늘날까지. 까치.
  12. 김권재. 미국에서 발생한 음악재즈 김권재 칼럼. http://www.mediafine.co.kr/news/articleView.html?idxno=6116/2019.04.17.
  13. 임병수, 조진숙(2013). 현대패션에 나타난 크로스오버 디자인 분석: 광고 이론의 적용을 중심으로. 한국의상디자인학회지, 15(2): 135-150.
  14. 웅산 공식 홈페이지. http://woongsanjazz.com/me/ 2020.05.15.
  15. 임형주. 신문과 놀자! 임형주의 뮤직다이어리. https://www.donga.com/news/article/all/20151209/75259636/1 / 2015.12.09.
  16. 문학수. 팝페라의 여왕 사라브라이트만 내한공연. https://news.naver.com/main/read.nhn?mode=LSD&mid=sec&sid1=103&oid=032&aid=0000068464/2004.05.26.
  17. IZZY's official homepage. https://www.izzysings.com/biography/ 2020.05.10.
  18. 심성태(1996). 음악용어사전. 현대음악.
  19. 양일용(2004). 음악용어대사전. 태림.
  20. 심성태(1996). 음악용어사전. 현대음악.
  21. 김용건(2007). 신개념의 음악영어사전. 비앤비.
  22. 성찬경(2020). 토니상 오케스트레이션상 수상작으로 살펴보는 편곡의 중요성: <스위니 토드>, <스프링 어웨이크닝>, <인 더 하이츠>를 중심으로. 한국엔터테인먼크산업학회논문지, 14(4): 121-131.
  23. 이찬, 최배석(2018). 소비자의 클래식공연유형 인식과 활용이 클래식공연 활성화에 미치는 영향. 한국콘텐츠논문지, 18(9): 661-674.