Abstract
An Instruments are not only for musical usage, but also for historical, social and cultural contexts. The yanggeum instrument began to be played in Persia before the 10th century and is played in various parts of the world in the 21st century. It has been handed over for many years and played creatively beyond the boundaries of the region. In this paper, we will learn about the meaning of Korean traditional yanggeum, which preserves its original shape without any change in form or technique, through a method of musical iconography. As a method of musical Iconography for the musical instruments, we examined the data on the drawings and compared it with the literature, focusing on the origin, form and performance of the instruments. I hope that this study will not only provide a new perspective on instrument research, but also help understand the historical, social and cultural implications of the instrument. It is hoped that research on musical instruments will be done in many different ways and that the realm of musical science will be approached widely.
악기(樂器)는 음악을 연주하는 데 쓰이는 기구로서 뿐만 아니라 음악적, 역사적 또는 사회적 맥락에서의 의미를 함축하고 있다. 양금은 사다리꼴 모양의 몸통 위에 줄을 괘에 얹어 채를 이용하여 현을 쳐서 연주하는 타현악기(打絃樂器)로 고대 아라비아와 페르시아에서 기원하여 세계 여러 지역에서 창조적으로 계승되어 연주되고 있다. 본 논문에서는 형태나 연주법의 변화 없이 원형의 모습을 그대로 간직하고 있는 한국 전통양금을 음악도상학(音樂圖像學, Musical Iconography)적 연구 방법을 통해 악기에 함축되어 있는 의미를 고찰하고자 한다. 본 연구가 악기연구에 대한 새로운 관점을 제시하고 악기 본연의 이해를 높일 뿐만 아니라 악기가 함축하고 있는 의미를 이해하는 데 도움이 될 수 있기를 기대해본다. 음악도상학적 방법을 통한 연구를 통해 악기연구가 보다 다층적인 면에서 활성화되고 음악학의 영역이 더욱 폭넓은 측면에서 다루어지기를 바라는 바이다.