Abstract
This study aims to critically consider the local cultural policies of the government and local governments by village mural. Village murals, which began to be painted in the late 1990s, have been a nationwide cultural phenomenon for decades. In particular, it was consistently used as an important element of various local cultural policies implemented by the government and local governments. The government and local governments have been working on the project for two purposes: 'improving the residential environment' and 'activating tourism' but it has largely focused on 'activating tourism'. This study grasped the concrete status of major village murals across the country through field surveys, one of the case study methods. Also, through the analysis of official documents, the government and local governments operating in the village mural project were analyzed for the policy basis and administrative management plan. As a result of on-site surveys, most of the village murals across the country had problems such as uniform subject matter, low level representation, and poor follow-up management. This is partly based on the experiences and abilities of organizations and artists who participated in the village mural project, but fundamentally, it is due to the projects of the government and local governments that focused on short-term visual tourism rather than long-term improvement of the residential environment. It was confirmed that the projects of the government and local governments were carried out through vertical integration and that there were problems in the actual work, such as requiring specific topics, subject matter, designs and colors. As a result, the village murals 'objectify' the residents and 'romanticized' the place, resulting in a unified visual representation. Therefore, this study suggests that the administration and accounting should be strictly managed, but in actual work, the vertical integration structure should be eased by simplifying various documents and procedures, as well as rich cultural understanding of the target place, selection of various topics, and original subject matter and expressions.
본 연구는 마을벽화를 통하여 정부와 지자체의 지역문화정책을 비판적으로 고찰하고자 한다. 1990년대 말부터 그려지기 시작한 마을벽화는 지난 십수 년 동안 전국적인 문화현상이 되어왔다. 특히 정부와 지자체가 시행하는 다양한 지역문화 정책의 중요 요소로 꾸준히 활용되었다. 정부와 지자체는 '주거환경 개선'과 '관광 활성화'라는 두 개의 목적으로 이 사업을 전개하여 왔으나 대체로 '관광 활성화'에 치중되었다. 본 연구는 사례연구 방법의 하나인 현장조사를 통하여 전국의 주요 마을벽화의 구체적인 실태를 파악하였다. 또한 공문서 분석을 통하여 마을벽화 사업에 작동하는 정부와 지자체의 정책적 근거와 행정적 관리 방안을 분석하였다. 현장조사 결과 전국 대부분의 마을벽화는 획일화된 소재, 낮은 수준의 재현, 부실한 사후관리 등의 문제를 갖고 있었다. 이는 부분적으로 마을벽화 사업에 참여한 단체나 예술가의 경험이나 능력에 따른 것이지만 근본적으로는 장기적인 주거환경 개선보다는 단기적인 시각적 관광물에 치중한 정부와 지자체의 사업에 기인한 것이라고 하겠다. 정부와 지자체의 사업은 수직계열화에 의하여 전개되었으며 실제 작업에 있어서 구체적인 주제와 소재, 도안과 색채 등을 요구하는 등의 문제가 있음을 확인하였다. 이로 인하여 마을벽화는 해당 주민을 '대상화'하고 해당 지역을 '낭만화'하였으며 그 결과 획일화된 시각 재현물이 전면화되었다. 이에 본 연구는 행정과 회계는 엄격히 관리하되 실제 작업에서는 각종 문서와 절차의 간소화하여 수직계열화 구조를 완화하고 아울러 대상지에 대한 풍부한 문화적 이해, 다양한 주제의 선택, 독창적인 소재와 표현 등이 필요하다고 제언하고자 한다.