DOI QR코드

DOI QR Code

Current Status and Strategies for Reading Clubs: the Case of Local Government Support

독서동아리 운영현황과 과제: 지자체 지원 사업을 중심으로

  • 이은주 (동의대학교 문헌정보학과) ;
  • 정하영 (부산광역시 금정구 평생교육과) ;
  • 윤유라 (동의대학교 문헌정보학과)
  • Received : 2020.05.05
  • Accepted : 2020.06.15
  • Published : 2020.06.30

Abstract

With social support for reading clubs expanding, the purpose of this study is to examine the operational status of reading clubs, to investigate how useful policy support is, and to discuss the challenges to be solved in order to vitalize the reading clubs in the future. To the end, this study intends (1) to investigate the composition of the reading club and the status of participation in the reading clubs, (2) to analyze the satisfaction of club activities from the perspective of club members, and identify the results and the meaning of support activities so far, and (3) to discuss strategies to vitalize reading clubs. The data for discussion were collected through a survey of reading club members supported by a local government, and the collected data was analyzed using frequency analysis.

이 연구는 독서동아리에 대한 사회적 지원이 확대되고 있는 상황에서, 지자체의 지원을 받고 운영된 독서동아리를 사례로 실제 운영현황은 물론 정책적 지원이 독서동아리 활동에 얼마나 유용한지에 대한 검증작업을 수행해보고, 향후 독서동아리 활성화를 위해 해결해야 할 과제가 무엇인지 논의하는데 목적을 두고 있다. 이를 위해 이 연구에서는 (1) 독서동아리의 구성요건과 독서동아리 참여 현황을 전반적으로 살펴보고, (2) 독서동아리의 운영실태를 바탕으로 동아리 회원의 관점에서 살펴본 동아리 활동의 만족도를 분석해봄으로써 지금까지의 성과와 지원활동의 의미를 확인하면서 (3) 향후 독서동아리 활성화를 위해 검토하고 준비해야할 과제가 무엇인지에 대해 논의하였다. 논의에 필요한 데이터의 수집을 위해 A지자체의 지원을 받은 15개 독서동아리 회원을 대상으로 설문조사를 수행하였으며, 수집된 데이터는 빈도분석을 이용하여 분석하였다.

Keywords

References

  1. 고영복. 2000. 사회학사전. 서울: 사회문화연구소.
  2. Kim, Ra Yeon. 2007. "A Study of the Aspects of Changes in Cognitive Reading Behavior during Book Club Activity." Journal of Reading Research, 17: 83-108.
  3. Kim, Min Sook and Seong Soo Park. 2015. Development of an English Language Learner Literature Reading Teaching Model Based on Reader-Response and Story Structure in Middle School. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 15(11): 783-812.
  4. Kim, Hyu Jin. 2009. Effects of Reading Club Activities on Forming Reading Habits. M. A. thesis. Chonbuk University.
  5. 문화체육관광부. 2013. 전국 독서동아리 실태조사. 서울: 문화체육관광부.
  6. 문화체육관광부. 2018. 전국 독서동아리 현황 조사 설계 연구보고서. 서울: 문화체육관광부.
  7. 문화체육관광부. 2019. 제3차 독서문화진흥 기본계획(2019-2023). 서울: 문화체육관광부.
  8. 문화체육관광부. 2020. 2019년 국민 독서실태 조사. 서울: 문화체육관광부.
  9. Bang, Mee Yeong. 2013. Research on Ways for Teachers to Operate Reading Club. M. A. thesis. Daejin University.
  10. An, Young Yi. 2010. The Middle School Reading Club Activities' Impact on the Reading Motivation and Comprehension. M. A. thesis. Pusan National University.
  11. 오지은. 2018. 독서동아리 인큐베이팅 프로그램 발전방안 연구. 2018 한국도서관.정보학회 동계 학술대회. 2018년 11월 23일. 대전: 한국과학기술정보연구원, 115-134.
  12. Lee, Yong Jun. 2014. "The Study of Promotion Policies for the Workplace Book clubs and Current Condition of the Book Clubs in Korea." Journal of Reading Research, 31: 165-193.
  13. Lim, Young Hwan. 2013. A Study on the High School Graduates' Perception of the Book Club Experience. M. A. thesis. The Catholic University of Korea.
  14. Cho, Hyun Haeung. 2015. Influence of Book Club Activity on Ego Integrity of Elderly. M. A. thesis. The Catholic University of Korea.
  15. Korean Educational Psychology Association. 2000. Terminology of Educational Psychology. Seoul: Hakjisa.
  16. Hwan, Seok-soon. 2015. A Study on the Learning Experience of Adult Learners Participating in Reading Circle. M. A. thesis. Dong-eui University.
  17. ALA. 2019. Book Discussion Groups: Quick Start Guide. [cited 2020. 5. 5].
  18. Hoffert, Barbara. 2019. The Book Club Experience. [cited 2020. 5. 5].
  19. Lombardi, Esther. 2019. What is a Book Club and How Does It Work? [cited 2020. 3. 16].
  20. Newcastle Region Library. Tips for Beginner Book Clubbers [cited 2020. 3. 16].
  21. Notaras, Melanie. 2018. Reading Clubs & Book Clubs - What's the Difference? [cited 2020. 3. 16].
  22. The Reading Agency. 2004. A National Public Library Development Programme for Reading Groups. The Reading Agency.
  23. 坂本一郎. 1971. 現代の読書心理学. 読書 : 金子書房.