DOI QR코드

DOI QR Code

일 지역 대학생의 교양 교과 연계 흡연예방 및 금연교육 프로그램의 효과

Effects of Education Program of Smoking Prevention and Cessation through the Linkages between Subjects of College Students in Some Area

  • 투고 : 2020.05.07
  • 심사 : 2020.05.19
  • 발행 : 2020.08.31

초록

Objectives: The purpose of this study was to effects of education program of smoking prevention and cessation through the linkages between subjects on smoking knowledge, grit, health promoting behaviors of college students in some area. Methods: A non-equivalent control group pre-post test design was used. The intervention group received the education program for 6 weeks from October 1 to November 15, 2019. The control group lived only usual daily life. Results: t-test showed that Smoking Knowledge (t=3.78, p<.001) and grit (t=3.75, p<.001) were significant differences between the two groups. In terms of health promotion behaviors, total(t=2.89, p=.002) and physical activity(t=3.20, p=.002), health responsibility(t=3.90, p<.001), spiritual growth(t=1.99, p=.049), interpersonal relations(t=2.61, p=.010) were significant difference between the two groups, in other hands nutrition(t=0.89, p=.372) and stress management(t=1.69, p=.092) were no significant difference between two groups. Conclusions: the education program of smoking prevention and cessation through the linkages between subjects was founded to be an effective education program in improving smoking Knowledge, grit, health promoting behaviors of college students in some area.

키워드

참고문헌

  1. 김미옥 외 5명. (2013). 대학생 흡연자와 비흡연자의 우울인지와 건강증진행위. 보건교육건강증진학회지, 30(3), 35-46. https://doi.org/10.14367/kjhep.2013.30.3.035
  2. 김은경, 송미령. (2013). 흡연대학생의 제 특성과 금연프로그램 선호도 분석. 기초간호자연과학회지, 15(4), 184-192.
  3. 김희경. (2006). Pender 모형을 활용한 대학생의 건강증진해위와 영향요인. 여성건강간호학회지, 12(2), 132-141. https://doi.org/10.4069/kjwhn.2006.12.2.132
  4. 김현우, 강선영. (2018). 비교과 프로그램 연계 교양교과목의 수업효과 분석. 교양교육연구, 12(3), 39-61.
  5. 김현주. (2017). 인문교양 수업의 비교과 프로그램운영 사례에 대한 연구: 팀 기반 독서토론 활동을 중심으로. 교양교육연구, 11(1), 761-790.
  6. 김희정 외 6명. (2013). 일개 대학생 흡연자의 금연 생각과 금연의도가 건강증진행위와 우울인지에 미치는 영향에 대한 경로분석. 한국산학기술학회논문지, 14(4), 1830-1840. https://doi.org/10.5762/KAIS.2013.14.4.1830
  7. 박주영, 우정희, 김주은. (2018). 임상실습을 경험한 간호대학생의 그릿 (Grit) 에 미치는 융복합적 영향. 디지털융복합연구, 16(1), 165-175. https://doi.org/10.14400/JDC.2018.16.1.165
  8. 보건복지부, 질병관리본부. (2019). 담배로부터 안전한 대한민국 만들어간다. https://www.mohw.go.kr/react/al/sal0301vw.jsp?PAR_MENU_ID=04&MENU_ID=0403&page=1&CONT_SEQ=349504
  9. 서은희. (2018). 경남지역 일부 남자대학생의 흡연여부에 따른 식생활습관 및 흡연에 영향을 미치는 요인. 한국식품영양학회지, 31(5), 604-615. https://doi.org/10.9799/ksfan.2018.31.5.604
  10. 송미숙, 부선주. (2017). 간호대학생을 위한 금연교육 프로그램 개발. 한국학교. 지역보건교육학회지, 18(3), 107-121.
  11. 신성례, 김윤희. (2017). 캠퍼스 금연정책이 대학생들의 캠퍼스 내.외 금연정책 수용성에 미치는 영향. 한국콘텐츠학회논문지, 17(9), 363-374. https://doi.org/10.5392/JKCA.2017.17.09.363
  12. 양남영, 문선영. (2013). 간호대학생의 지각된 건강상태, 건강증진행위 및 사회적 문제해결 능력이 대학 적응에 미치는 영향. 한국간호교육학회지, 19(1), 33-42. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2013.19.1.33
  13. 윤순녕, 김정희. (1999). 제조업 여성 근로자의 건강증진행위 관련 요인 분석. 한국산업간호학회지, 8(2), 130-140.
  14. 이승주, 박주영. (2018). 간호대학생의 그릿(Grit) 과 스트레스가 대학생활 적응에 미치는 영향. 디지털융복합연구, 16(2), 269-276. https://doi.org/10.14400/JDC.2018.16.2.269
  15. 이은혜. (2019). 대학생을 위한 캠퍼스 금연교육프로그램의 장기 효과에 관한 연구. 한국콘텐츠학회논문지, 19(10), 442-451. https://doi.org/10.5392/jkca.2019.19.10.442
  16. 전상남, 송현종. (2018). 보건학 전공 대학생 대상 금연교육 프로그램 개발. 한국학교. 지역보건교육학회지, 19(3), 79-93.
  17. 정미현, 신미아. (2006). 흡연대학생의 흡연지식과 태도와의 관계. 한국보건간호학회지, 20(1), 69-78.
  18. 정혜선, 문지현. (2013). 한국 대학생과 중국인 유학생 흡연자의 금연 프로그램 개발을 위한 기초연구: 남자대학생을 중심으로. 한국학교보건학회지, 26(2), 93-103.
  19. 조숙희, 윤경순, 정신. (2018). 뇌종양 환자의 자기효능감, 그릿, 증상클러스터가 자가간호역량에 미치는 영향. 종양간호학회지, 18(4), 188-197.
  20. 진종임, 김남초. (2017). 간호대학생의 투지(Grit), 학업탄력성 및 심리적 안녕감.. 한국간호교육학회지, 23(2), 175-183. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2017.23.2.175
  21. 한석영. (2018). Pender의 건강증진모형을 적용한 간호대학생의 건강증진행위 관련요인. 학습자중심교과교육연구, 18(8), 781-801.
  22. Auer, R., Concha-Lozano, N., Jacot-Sadowski, I., Cornuz, J., & Berthet, A. (2017). Heat-not-burn tobacco cigarettes: smoke by any other name. JAMA internal medicine, 177(7), 1050-1052. https://doi.org/10.1001/jamainternmed.2017.1419
  23. Duckworth, A. L., Peterson, C., Matthews, M. D., & Kelly, D. R. (2007). Grit: perseverance and passion for long-term goals. J Pers Soc Psychol, 92(6), 1087-1101. doi: 10.1037/0022-3514.92.6.1087
  24. Escoffery, C., McCormick, L., & Bateman, K. (2004). Development and process evaluation of a web-based smoking cessation program for college smokers: innovative tool for education. Patient education and counseling, 53(2), 217-225. https://doi.org/10.1016/S0738-3991(03)00163-0
  25. Goniewicz, M. L., & Lee, L. (2015). Electronic cigarettes are a source of thirdhand exposure to nicotine. Nicotine & Tobacco Research, 17(2), 256-258. https://doi.org/10.1093/ntr/ntu152
  26. Lanza, S. T., & Vasilenko, S. A. (2015). New methods shed light on age of onset as a risk factor for nicotine dependence. Addictive behaviors, 50, 161-164. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2015.06.024
  27. Lupton, J. R., & Townsend, J. L. (2015). A systematic review and meta-analysis of the acceptability and effectiveness of university smoke-free policies. Journal of American College Health, 63(4), 238-247. https://doi.org/10.1080/07448481.2015.1015029
  28. Parsons, M. A., Pender, N. J., & Murdaugh, C. L. (2011). Health promotion in nursing practice (Six ed.): Pearson Health Science.
  29. Schober, W et al. (2014). Use of electronic cigarettes (e-cigarettes) impairs indoor air quality and increases FeNO levels of e-cigarette consumers. International journal of hygiene and environmental health, 217(6), 628-637. https://doi.org/10.1016/j.ijheh.2013.11.003
  30. Walker, S., & Hill-Polerecky, D. (1996). Psychometric evaluation of the health-promoting lifestyle profile II. Unpublished manuscript, University of Nebraska Medical Center, 120-126.