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A Study on Efficiency and Productivity Analysis of Mokpo Port -DEA model and FCM combined analysis-

목포항의 효율성 및 생산성 분석에 관한 연구 -DEA모형과 FCM을 결합분석법-

  • 김삼열 (목포해양대학교대학원 해상운송시스템학과) ;
  • 최경훈 (목포해양대학교 해상운송학부) ;
  • 팜티큔마이 (목포해양대학교 해상운송시스템학과)
  • Received : 2019.12.05
  • Accepted : 2020.03.30
  • Published : 2020.03.31

Abstract

Until now, there have been few studies analyzing the efficiency of the Port of Mokpo and comparing it with other seaports in the country to identify the future direction of development for the port. In this paper, we use the data envelopment analysis (DEA) model in combination with the Malmquist Productivity Index (MPI) to measure the efficiency and productivity of major ports in Korea, focusing on the Port of Mokpo. First, the study identifies which ports are efficient or inefficient based on technical or operational scale. Second, by using the MPI to overcome the shortfalls of the DEA model, the study can compare a port's performance across the years and evaluate the productivity of a port during the research period. Moreover, this study also applies fuzzy C-means (FCM) clustering to classify port groups based on the size of their infrastructure and their efficiency scores. Finally, it is possible to find ways to enhance the efficiency and future direction of development of the Port of Mokpo.

현재까지 목포항의 효율성을 분석하고 우리 나라의 다른 주요 무역항만과 비교하여 항만의 개발 방향을 개선한 연구는 많지 않다. 본 논문에서는 Malmquist Productivity Index (MPI)와 함께 DEA (Data Envelopment Analysis) 모형을 사용하여 목포항을 중심으로 우리나라 주요 무역항만의 효율성과 생산성을 측정한다. 첫째, 항만의 기술적 또는 운영 규모에 따라 어떤 항만이 효율적이거나 비효율적인지, 그리고 몇 년 동안 어떤 항만이 생산성을 유치할 수 있는지 파악하고자 한다. 둘째, 이 연구는 어떤 항만의 그룹이 효율성 점수가 높거나 낮은지 분류하는 데 Fuzzy C-means (FCM) 클러스터링 방법을 적용한 후 목포항의 개선 방안을 제시하고 자 한다.

Keywords

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