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The Effect of CEO Characteristics and Knowledge Management on Business Performance - Focusing on Small Manufacturing Business -

소공인 CEO의 개인적 자질과 지식경영 실천이 경영성과에 미치는 영향

  • 이루리 (호서대학교) ;
  • 이소영 (호서대학교 벤처대학원 정보경영학과)
  • Received : 2020.04.22
  • Accepted : 2020.06.18
  • Published : 2020.06.30

Abstract

When we assume the transition to a knowledge management society, what factors should be differentially added to the characteristics of CEOs of small enterprises to enhance management performance? This can be done by measuring the core competence of the CEO who is an importance asset of the small firms. This study focuses on the following four inquiries to clarify the relationship among the core competence of the CEO, the knowledge management and the performance of the firms. First, we test the influence of the core competence of CEO on business performance. Second, we explore the effects of CEO characteristics on the knowledge management and the performance of the firm. Third, we test whether knowledge management has a mediating effect in the relationship between the characteristics of CEO which is a parameter, and the business performance of the firm which is a dependent variable. Fourth, for the sake of a deeper understanding of the CEO of the small firms, we conduct t-test or multiple comparison to find out the statistically significant differences among means of the main variables such as demographic characteristics, work experience, and entrepreneurship. The academic contribution of this study is to verify the characteristics of the CEO, which influence the business performance:the global competence, challenge spirit, interpersonal flexibility and stress tolerance, in connection with the knowledge management of small firms. The practical contribution of this study is to test whether CEOs can demonstrate successful business performance through knowledge management rather than measuring business performance after a certain period of time through profit and loss statements in this era of uncertainty.

본 연구는 성공적인 경영성과를 창출할 수 있는 소공인 CEO의 특성을 파악하여 실증적으로 분석하고, 이를 분석하는 과정에서 지식경영의 매개적 역할에 주목하여 지식경영이 어떤 역할을 하는지 파악하기 위한 목적으로 수행되었다. 소공인이 성공적인 경영성과를 창출하기 위해 소공인CEO의 대인유연성과 스트레스 내성이 직접적으로 경영성과에 미치는 영향을 규명하고, 이에 더 나아가 도전정신과 글로벌 역량이 지식경영을 매개로 경영성과에 미치는 영향을 검정하고자 하였으며, 선행연구를 통해 연구모형을 도출하고, 소공인 CEO를 대상으로 실증조사를 통해서 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 소공인의 글로벌 역량이 경영성과에 직접적인 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 둘째, 소공인의 스트레스 내성이 경영성과에 직접적인 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 셋째, 소공인의 도전정신이 경영성과에 미치는 정(+)의 영향은 지식경영에 의해 완전 매개되는 것으로 나타났으며, 넷째, 소공인의 대인 유연성이 경영성과에 미치는 정(+)의 영향은 지식경영에 의해 부분 매개되었다. 이러한 연구결과는 기술 집약형의 소공인 업체가 적은자원을 투입하고도 스스로 활성화가 가능한 지식생태계를 구축하여 경영의 성공확률을 높일 수 있음을 시사하고 있다. 풍부한 지식경영의 노하우를 보유한 소공인이 지적자산의 가치를 이해하고, 이렇게 얻어진 지식을 어떻게 보다 효과적으로 시장가치로 전환 할 수 있을지 고민하며, 그 것이 성공적인 기업성과를 창출하는데 얼마나 중요한지를 보여주고 있다. 지식을 효과적으로 사용하기 위해 지식경영에 기술을 통합하는 최선의 방법과 소공인 CEO가 지식경영에서 얻어진 경험, 직감, 신념 등의 가치가 성공적으로 경쟁 우위를 확보하거나 유지할 수 있는 조건으로 어떻게 탄생할 것인가를 주목하고 인식하여 의지를 다져야 함을 시사하고 있다.

Keywords

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