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A Study on the Relationship between Transshipment and Import-Export Volume of Petrochemical Liquid Cargoes

석유화학 액체화물의 환적과 수출입 물동량 관계연구

  • 신창훈 (한국해양대학교 물류시스템공학과) ;
  • 양한나 (경성대학교 물류학과)
  • Received : 2020.08.31
  • Accepted : 2020.12.28
  • Published : 2020.12.31

Abstract

Since Korea has excellent port infrastructure and competitive petrochemical complexes, there is plenty of potential for creating an oil hub in Northeast Asia. In particular, Ship-to-Ship (STS), which creates high added values, contributes greatly to the national economy. In this study, the liquid cargo volumes of chemical industrial products, refined petroleum products, and crude oil were analyzed at the national and regional (Busan, Ulsan, and Yeosu/Gwangyang) levels. Additionally, a Granger causality analysis was performed between imports, exports, and transshipments, in pairs. ADF, PP, and KPSS were analyzed for the unit root test. In addition, the VAR model and expanded VAR model suggested by Toda and Yamamoto were used for further analyses. Findings revealed a difference in Granger causality depending on the region or cargo type. These findings suggest that policies and incentive schemes for ports need to be differentiated according to the region and cargo types. In addition, the different patterns in the relationship between transshipments and import-export petrochemical cargoes should be considered.

우리나라는 항만 인프라가 뛰어나며, 석유화학단지를 보유하고 있기 때문에 동북아 오일 허브의 가능성이 충분하다. 특히 부가가치가 높은 STS(해상환적작업)는 국가 경제에 크게 기여하고 있다. 본 연구에서는 화학공업생산품, 석유정제품, 그리고 원유를 전국, 부산, 울산, 그리고 여수/광양 물동량으로 분류하였다. 그리고 이들 간의 수입, 수출 및 환적의 그랜저 인과관계를 살펴보았다. 단위근 검정을 위하여 ADF, PP, KPSS를 적용하였다. 또한 VAR모형과 Toda and Yamamoto의 확장된 VAR모형을 활용하여 분석을 실시하였다. 그 결과 각 지역에 따라 그랜저 인과관계 유무에 차이가 있는 것을 발견하였다. 또한 컨테이너와 비컨테이너로 구분해서 분석한 결과 화물 종류에 따른 차이가 나타났다. 따라서 항만에 대한 정부의 정책이나 인센티브제도와 같은 지원은 획일화 보다는 지역, 화물의 종류, 화물의 운송 형태 등에 따라 차별화가 요구된다.

Keywords

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