DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Average Unit Learning on the Knowledge of the Representative Value of 5th Grade Elementary School Students

평균 단원 학습이 초등학교 5학년 학생의 대푯값에 대한 지식에 미치는 영향

  • Moon, Eunhye (Graduate School of Korea National University of Education) ;
  • Lee, Kwangho (Korea National University of Education)
  • Received : 2020.06.19
  • Accepted : 2020.07.21
  • Published : 2020.07.31

Abstract

The purpose of this study is to analyze the effect of average unit learning on the knowledge of the representative value of 5th grade elementary school students. In the information-oriented society, the ability to organize and summarize the data has become an essential resource. In the process of correctly analyzing statistical data and making reasonable decisions, the summary of the data plays an important role, and it is necessary to learn the concept of representative values in order to describe the center of the data in a series of numbers. For research, an informal knowledge type possessed by a fifth grade elementary school student with respect to a representative value before learning an average unit is examined and compared with the representative value after learning the average unit. A suggestion point for representative value guidance in school mathematics is provided while examining the change in knowledge with respect to the representative value. Seeing the informal types of elementary school students' representative values will help them learn how to formalize the concept of representative values in middle and high schools. It will give suggestions about the concept of representative values and the method of instruction that should be dealt with in elementary schools. The informal knowledge about the representative value can help with formal representative value that will be learned later. Therefore, This study's discussions on statistical learning of elementary school students are expected to present meaningful implications for statistical education.

다양한 자료를 수집, 정리 및 해석하는 통계의 주요 과정에서 수집된 자료를 올바르게 해석하기 위해서는 자료의 요약이 중요하다. 대푯값은 통계 집단의 변량 전체를 대표하여 그 자료 전체의 특징을 하나의 수로 나타낸 값으로 자료를 조직하고 요약하기 위하여 사용된다. 대푯값에는 여러 가지 형태가 있으나, 우리나라 초등학교 수학과 교육과정에서는 대푯값으로 평균만을 다루고 있다. 따라서 본 연구에서는 초등학교 5학년 학생들이 평균 단원을 학습하기 전 대푯값에 대하여 갖는 비형식적 지식 유형을 알아보고, 평균 단원을 학습한 후와 비교하여 대푯값에 대한 지식의 변화를 살펴봄으로써 학교 수학에서 대푯값 지도에 대한 시사점을 제공하고자 하였다. 그 결과 형식적인 학습을 하기 전 학생들이 대푯값에 대해 풍부한 지식을 가지고 있었고, 이러한 비형식적 지식이 형식화된 개념 유형과 유사함을 알 수 있었다. 초등학생의 대푯값에 대한 비형식적 유형을 살펴보는 것은 초등학교에서 다루어야 하는 대푯값 개념 및 지도 방법에 대하여 시사점을 줄 수 있으며, 중·고등학교에서 대푯값 개념의 형식화를 위한 학습에 도움을 줄 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. Ministry of Education. (2015). Mathematics Curriculum. Bulletin of MOE No. 2015-74 [Seperate Volume #8]
  2. Ministry of Education (2019). Elementary School Mathematics Textbook 5-2. Seoul: Ministry of Education.
  3. Kwon, J. H. (2006). An Analysis and Application on Teaching/Learaing Method of Average Value Concept Based on RME Theory, Korea National University of Education.
  4. Moon, Y. J. (2006). A Study on the Understanding of Average Concepts. University of Seoul.
  5. Lee, C. J. & Jeon, P. K (2006). An Analysis of Informal Concepts of Average Found in Fifth and Sixth Graders. J. Korea. Soc. Math. Ed. Ser. A: The Mathematical Education, 45(3), 319-343.
  6. Baroody, A. J. & Coslick, R. T. (2005). 수학의 힘을 길러주자. 권성룡 외(역). 서울: 경문사.
  7. Baroody, A. J. & Coslick, R. T. (1998). Fostering children's mathematical power: An investigative approach to K-8 mathematics instruction. Routledge.
  8. Garrett, C. G. & Brattain, W. (1956), Distribution and Cross‐Sections of Fast States on Germanium Surfaces, Bell Labs Technical Journal, 35(5), 1051-1058.
  9. Landis, J. & Gary, G. (1977). The Measurement of Observer Agreement for Categorical Data. Biometrics 33(1), 159-174. https://doi.org/10.2307/2529310
  10. Mokros, J. & Russell, S. J. (1995). Children's concepts of average and representativeness. Journal for Research in Mathematics Education, 26(1), 20-39. https://doi.org/10.2307/749226
  11. Mokros, J. & Russell, S. J. (1996). What do children understand about average?. Teaching Children Mathematics, 2(6), 360-364. https://doi.org/10.5951/TCM.2.6.0360
  12. Reys, R., Lindquist, M. M., Lambdin, D. V., & Smith. N. L. (2009). Helping Children Learn Mathematics (9th ed.). 박성선, 김민경, 방정숙, 권 점례 역(2012). 초등 교사를 위한 수학과 교수법. 서울: 경문사.