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The Effects of Digital Literacy and the Frequency of Contact with Children or Grandchildren via ICT on the Cognitive Function of the Elderly

ICT를 활용한 자녀·손자녀와의 접촉빈도와 디지털 리터러시가 노인의 인지기능에 미치는 영향

  • Lee, Jaegyeong (College of Nursing, Seoul National University) ;
  • Tak, Sunghee H (Research Institute of Nursing Science, Seoul National University)
  • 이재경 (서울대학교 간호대학) ;
  • 탁성희 (서울대학교 간호과학연구소)
  • Received : 2020.01.21
  • Accepted : 2020.03.24
  • Published : 2020.08.30

Abstract

The purpose of this study was to analyze the effects of digital literacy and the frequency of contact with children or grandchildren via ICT on cognitive functions of 8,942 adults over age 65 who responded to the 2017 National Survey of Older Koreans, using multiple regression analysis. We found that digital literacy was the most significant factor on cognitive functions of the elderly. Also, the frequency of contact with grandchildren via ICT was a positive factor for cognitive function and had a positive correlation with digital literacy. Based on this results, the importance of digital literacy education and intergenerational communication via ICT were discussed.

본 연구는 '2017년도 노인 실태조사'에 응답한 65세 이상 노인 8,942명을 대상으로 ICT를 활용한 자녀·손자녀 접촉빈도, 디지털 리터러시 등의 특성이 인지기능에 미치는 영향을 파악하기 위한 이차자료 분석 연구로, 다중 회귀분석을 활용하였다. 연구 결과 노인의 인지기능에 가장 큰 영향을 미치는 요인은 디지털 리터러시로 나타났다. 또한 ICT를 활용한 손자녀와의 접촉빈도는 디지털 리터러시 및 인지기능과 유의한 상관관계가 있으며 인지기능에 긍정적 영향을 주는 요인임이 새롭게 밝혀졌다. 이를 토대로 노인을 대상으로 한 정보화 교육 및 활용의 중요성과 이를 통한 세대 간 의사소통 활성화의 필요성에 대해 논의하였다.

Keywords

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