References
- 강명혜 (2014). 문화: 인문학적 상상력을 통한 창의적 글쓰기, 말하기 교수 학습 전략. 온지논총, 39, 265-295.
- 교육부 (2015). 2015 개정 교육과정. 서울: 교육부.
- 교육부 (2016). 2015 개정 교육과정 총론 해설. 서울: 교육부.
- 국립국어원 (2020). 인터넷 사전. 국립국어원. Available from https://www.korean.go.kr/
- 김상환 (2007). 새로운 인문학적 상상력의 조건. 국어국문학, 147, 29-56.
- 김성준, 이동환 (2015). 스토리텔링 기반 수학교과서에 대한 초등 교사 인식 조사. 한국초등수학교육학회지, 19(2), 143-158.
- 김은하 (2010). 아동문학을 활용한 수학 수업이 수학적 의사소통에 미치는 효과. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
- 남상욱 (2014). 국가의 위기와 인문학적 상상력. 인문학 연구, 22, 177-185.
- 박만구 (2013). 초등학교 수학과 스토리텔링 교과서 개발 및 적용 사례: 초등수학교육에서 스토리텔링의 의미와 활용의 실제. 2013 한국수학교육학회 학술발표논문집, 513-531.
- 설정현, 백석윤 (2007). 수학동화 쓰기 활동에서 나타나는 초등학생의 인지적.정의적 특성 분석. 한국초등수학교육학회지, 11(2), 137-160.
- 신정순 (2008). 문학을 활용한 수학 활동에서 교사의 비계설정이 유아의 수학 능력에 미치는 효과. 광주대학교 산업대학원 석사학위논문.
- 이경우 (1995). 수학교육을 위한 목록 도서의 범주화 연구: 미국의 자료를 중심으로. 유아교육연구, 15(1), 123-143.
- 이경우, 이은화, 곽향림, 홍혜경, 김순환 (1998). 문학중심의 수학교육 프로그램. 교과교육학연구, 2(2), 5-20.
- 이덕환 (2013. 11. 25). 인문학적 상상력, 과학, 그리고 창의적 문화. 원대신문.
- 이수범 (2015). 초등학생'열 명 중 넷'이미 수학 포기. Available from http://www.hani.co.kr/arti/society/schooling/701366.html#csidxe3d22db6fb5438c9f111fac63178852
- 이종성 (2010). 감성과 문화 그리고 인문학적 상상력. 대동철학, 53, 319-343.
- 이케다 가요코(池田香代子) (2001/2009). 세계가 만일 100명의 마을이라면. 한성례 역. 서울:매거진 하우스.
- 최인숙 (2010). 다문화시대의 삶을 위한 인문학적 상상력. 철학사상문화, 9, 75-101.
- 홍혜경 (2004). 유아 수학능력 발달과 교육. 서울: 양서원.
- 황수영 (2010). 철학과 인문학, 개념적 상호작용의 역사: 서양문학이 형성과 발전에 대한 소고. 인문논총, 63, 179-215.
- 황연희 (2007). 문학적 접근을 통한 유아 수학 개념 분석. 중앙대학교 사회개발대학원 석사학위논문.
- 현주 외 (2014). KEDI 인성검사 실시요강: 초.중.고 공용. 한국교육개발원.
- Ananiadou, K., & Claro, M. (2009). 21st Century skills and competences for new millennium learners in OECD countries. OECE Education Working Papers No. 14. Available from https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/218525261154.pdf?expires=1586921429&id=id&accname=guest&checksum=0B9BE55E465BE514C8313DE9581589C5
- Bader, J. E. (2014). Strengthening the connection between the school library and math and science. Unpublished doctoral dissertation, University of Central Missouri.
- Boesen, J., Helenius, O., Bergqvist, E., Bergqvist, T., Lithner, J. et al. (2014). Developing mathematical competence: From the intended to the enacted curriculum. The Journal of Mathematical Behavior, 33(1), 72-87. https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2013.10.001
- Coleridge, S. T., Engell, J., & Bate, W. J. (1984). Biographia literaria, or Biographical sketches of my literary life and opinions (Vol. 75). Princeton University Press.
- Ducos, M. (2016/2017). 한밤의 왕국. 류재화 역. 서울: 국민서관.
- Einstein, A. (1999). Imagination is more important than knowledge. Advanced Manufacturing, 1(4), 24-25.
- Ellmann, R. (1968). The artist as critic: Critical writings of Oscar Wilde. New York: Random House.
- Fite, G. (2002). Reading and math: What is the connection? A short review of the literature. Kansas Science Teacher, 14, 7-11.
- Furner, J. M. (2018). Using children’s literature to teach Mathematics: An effective vehicle in a STEM world. European Journal of STEM Education, 3(3), 1-12. Available from https://doi.org/10.20897/ejsteme/3874
- Heidema, C. (2009). Reading and writing to learn in mathematics: Strategies to improve problem solving. Adult Literacy in Perspective, 1, 2-6.
- Klein, F. (1979). Development of mathematics in the 19th century. Brookline, MA: Math Sci Press.
- Koichu, B., Berman, A., & Moore, M. (2004). Promotion of heuristic literacy in a regular mathematics classroom. For the Learning of Mathematics, 24(1), 33-39.
- Lubinski, C. A., & Otto, A. D. (1997). Literature and algebraic reasoning. Teaching Children Mathematics, 3(6), 290-296. https://doi.org/10.5951/TCM.3.6.0290
- National Council of Teachers of Mathematics[NCTM] (1991). Professional standards for teaching and learning mathematics. Reston, VA: Author.
- National Council of Teachers of Mathematics[NCTM] (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
- Ojose, B. (2008). Applying Piaget's theory of cognitive development to mathematics instruction. The Mathematics Educator, 18(1), 26-30.
- Organization for Economic Cooperation and Development[OECD], (2013). PISA 2012 Assessment and analytical framework: Mathematics, reading, science, problem solving and financial literacy. OECD Publishing.
- Organization for Economic Cooperation and Development[OECD]. (2019). PISA 2018: Insights and Interpretations. OECD Publishing. Available from https://www.oecd.org/pisa/PISA%202018%20Insights%20and%20Interpretations%20FINAL%20PDF.pdf
- Sidenvall, J. (2019). Literature review of mathematics teaching design for problem solving and reasoning. Nordic Studies in Mathematics Education, 24(1), 51-74.
- Sullivan, T. (2016/2017). 나는 초코렛의 달콤함을 모릅니다. 이보미 역. 서울: 푸른숲주니어.
- Swift, J. (1726/2000). 걸리버여행기. 신현철 역. 서울: 문학수첩.
- Thiessen, D., & Matthias, M. (Eds.) (1992). The wonderful world of mathematics: A critically annotated list of children's books in mathematics. Reston, VA: NCTM.
- TIMSS and PIRLS International Study Center. (2016). TIMSS 2015 International results in mathematics. Available from http://timssandpirls.bc.edu/timss2015/internationalresults/wp-content/uploads/filebase/full%20pdfs/T15-International-Results-in-Mathematics.pdf
- Tisler, R. W. (1988). Mathematics from children’s literature. Arithmetic Teacher, 35, 42-47. https://doi.org/10.5951/AT.35.6.0042
- Tisler, R. W. (1992). How to use children's literature to teach mathematics. Reston, VA: NCTM.
- Tolstoy, L. (1886/2001). How much land does a man need? Collected shorter fiction. Translated by A. and L. Maude. London: Everyman.
- Vygotsky, L. (1978). Interaction between learning and development. Readings on the Development of Children, 23(3), 34-41.
- Vygotsky, L. (2004). Imagination and creativity in childhood. Journal of Russian and East European Psychology, 42(1), 7-97. https://doi.org/10.1080/10610405.2004.11059210
- Wilburne, J. M., & Napoli, M. (2008). Connecting mathematics and literature: An analysis of pre-service elementary school teachers' changing beliefs and knowledge. Issues in the Undergraduate Preparation of Mathematics Teachers. Available from awww.k-12prep.math.ttu.edu