A Study on High Speed Playback of AR Contents based on Beacon RSSI Signals

무선 RSSI 신호 기반의 AR 콘텐츠 초고속 재생에 관한 연구

  • Kim, Goo (The Korea Ship and Offshore Research Institute, Pusan National University) ;
  • Kim, Jin-Woo (The Korea Ship and Offshore Research Institute, Pusan National University) ;
  • Ha, Yeon-Chul (The Korea Ship and Offshore Research Institute, Pusan National University)
  • 김구 (부산대학교 선박해양플랜트기술연구원) ;
  • 김진우 (부산대학교 선박해양플랜트기술연구원) ;
  • 하연철 (부산대학교 선박해양플랜트기술연구원)
  • Received : 2020.04.07
  • Accepted : 2020.06.20
  • Published : 2020.06.30

Abstract

AR service using the client-server method and existing physical markers(eg, OR Codes, etc.) causes a delay in the playback time of the contents because the contents download is executed after the marker recognition. In the case of the one-time installation method rather than the client-server method, proactive download of high-capacity contents for playback may cause an inefficiency of the storage space of the device(eg, smartphone, etc.). Therefore, in AR contents playback based on beacon's RSSI to secure the efficiency of the playback device storage space and to quickly play AR contents. The technique for high-speed playback in this study can be applied to various fields such as MICE exhibition using beacon signal.

클라이언트-서버 방식 기반의 기존 물리적 마커(예를 들면, QR 코드 등)를 이용한 AR 서비스는 마커 인식 후 콘텐츠 다운로드가 실행됨으로써 콘텐츠의 전체 재생 시간 지연 발생을 초래한다. 클라이언트-서버 방식이 아닌 1회성 설치 및 재생방식의 경우 재생을 위한 고용량 콘텐츠를 선제적으로 다운로드함으로써 재생장치(예를 들면, 스마트폰 등) 저장 공간의 비효율성 문제를 야기하기도 한다. 따라서 본 연구에서는 재생장치 저장 공간 절약에 따른 효율성 확보 및 AR 콘텐츠의 빠른 재생을 위해 클라이언트-서버 방식과 비콘 무선신호세기 기반의 AR 콘텐츠 초고속 재생을 위한 연구에 대해 소개하고자 한다. 본 연구에서 적용된 초고속 재생을 위한 기법은 비콘 신호를 이용한 MICE 전시 등의 다양한 분야에도 널리 적용 가능할 것으로 사료된다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2019년도 정부(과학기술정보통신부)의 재원으로 정보통신기획평가원의 지원을 받아 수행된 연구임(2019-0-0107, 공존현실 기반의 3D 설계도면을 이용한 선체의장 검사 시스템 개발).

References

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