DOI QR코드

DOI QR Code

The Evolving Sound Art (Part 2): A Deliberation about Advancement of Contemporary Genre-Disruptive Art Practices

진화하는 사운드 아트 (2부): 탈경계적 현대예술의 발전에 대한 궁리(窮理)

  • 이은영 (호서대학교 혁신융합학부)
  • Received : 2020.02.19
  • Accepted : 2020.03.16
  • Published : 2020.05.31

Abstract

As the sound art field is keep growing and expanding, we shall contemplate from the sociology of the arts and cognitive science point of views to wisely accept and properly appreciate various artistic works and practices. It is because the value evaluation of new arts shall substantially involve analysis and inspections with considerations of today's complex environments, the creative productions, and the consumptions; because, such critiques are necessity for the advancement of new arts. This paper briefly introduces reasoning of including sociological analysis and criticism in evaluating sound arts beyond dichotomy of the fine arts and music fields. It also looks into changes and conditions of cultural arts grants and allowances of the interdisciplinary art genre in South Korea as it has been almost alone a playground for its domestic creative practices of the sound art. This paper is written in a hope to suggest some possible directions for future developments of these contemporary borderless and/or experimental arts.

사운드 아트 분야의 성장과 확장이 활발해질수록 우리는 다양한 예술적 작품들과 활동들을 현명하게 향유하고 적합하게 감상하기 위해 예술사회학적(sociology of the arts) 그리고 인지과학적 관점을 수용하여 고려해야 할 필요가 있다. 그 이유는 현 시대에서 창작되는 새로운 예술의 가치평가는 오늘날의 복잡한 환경, 예술 생산, 그리고 소비에 대한 분석과 검증을 바탕으로 평가와 비평을 되어야 하기 때문이며 이러한 평론이 신예술의 중흥을 위해 필요하기 때문이다. 본 논문은 음악계과 미술계의 관점을 넘어서 사회학적으로 사운드 아트를 분석하고 비평하여야 하는 이유, 그리고 그동안 국내 사운드 아트 실천의 유일한 활동 무대였던 다원예술분야의 지원등이 어떻게 변화되었는지를 간략히 짚어서 앞으로 이러한 탈경계적(borderless)이거나 실험적인(experimental) 예술 분야의 발전을 위해 나아갈 방향을 모색해보고자 한다.

Keywords

References

  1. Gal, B., Updating the History of Sound Art Additions, Clarifications, More Questions. Leonardo Music Journal, 2017. 27(1): p. 78-81. https://doi.org/10.1162/LMJ_a_01023
  2. Licht, A.J.O.S., Sound Art: Origins, development and ambiguities. 2009. 14(1): p. 3-10. https://doi.org/10.1017/s135577189600012x
  3. 이은영, 진화하는 사운드 아트 (1 부): 소리의 특이성과 시대적 기록. The Journal of the Convergence on Culture Technology (JCCT), 2020. 6(1): p. 395-401. https://doi.org/10.17703/JCCT.2020.6.1.395
  4. 김자현, 장., 탈경계 시대의 예술-사운드 아트 퍼포먼스와 현대음악의 유사점과 차이점 / The Art of Borderless Age-The Similarity and Difference between Sound Art Performance and Contemporary Music: Focusing on the Works of Three Sound Artists. 문화산업연구, 2017. 17: p. 181-191.
  5. 심상미, 사운드 아트의 세부장르 분석연구. 2012, 연세대학교 커뮤니케이션대학원: 서울.
  6. Alexander, V.D., 예술사회학 (Sociology of the Arts). 2003: 살림출판사.
  7. 오희숙, 20세기 음악 1 역사․ 미학. 2004, 서울: 심설당.
  8. Zolberg, V. L., 예술사회학: 예술.인문학.사회과학 사이의 가교. 2000, 서울: 나남출판.
  9. Van der Schyff, D.J.H.J.o.M., Education and Culture, Music, culture and the evolution of the human mind: looking beyond dichotomies. 2014. 4(1).
  10. Falk, D., Prelinguistic evolution in early hominins: Whence motherese? Behavioral and Brain Sciences, 2004. 27(4): p. 491-503. https://doi.org/10.1017/s0140525x04000111
  11. Trehub, S.E., Musical predispositions in infancy. Annals of the New York Academy of Sciences, 2001. 930(1): p. 1-16. https://doi.org/10.1111/j.1749-6632.2001.tb05721.x
  12. Brown, S., Evolutionary models of music: From sexual selection to group selection, in Perspectives in Ethology. 2000, Springer. p. 231-281.
  13. Dunbar, R., Coevolution of neocortical size, group size and language in humans. Behavioral and Brain Sciences, 1993. 16(4): p. 681-694. https://doi.org/10.1017/S0140525X00032325
  14. Miller, G., Evolution of human music through sexual selection. 2000: na.
  15. Cross, I., Is music the most important thing we ever did? Music, development and evolution. 1999.
  16. Cross, I., Music, cognition, culture, and evolution. Annals of the New York Academy of Sciences, 2001. 930(1): p. 28-42. https://doi.org/10.1111/j.1749-6632.2001.tb05723.x
  17. Pinker, S., How the mind works. 1997, New York: Norton.
  18. Richerson, P.J. and R. Boyd, Not by genes alone: How culture transformed human evolution. 2008: University of Chicago press.
  19. Panksepp, J., The emotional antecedents to the evolution of music and language. Musicae Scientiae, 2009. 13(2_suppl): p. 229-259. https://doi.org/10.1177/1029864909013002111
  20. Crane, D., Reward systems in art, science, and religion. American Behavioral Scientist, 1976. 19(6): p. 719-734. https://doi.org/10.1177/000276427601900604
  21. Bayles, D. and T. Orland, Art & fear: Observations on the perils (and rewards) of artmaking. 2001: Image Continuum Press.
  22. Gogh, V.v., 반 고흐, 영혼의 편지 1, 고흐의 불꽃같은 열망과 고독한 내면의 기록. Vol. 1. 2017, 서울: 위즈덤 하우스.
  23. 윤지현, 다원예술과 한국의 무용공연 -'창작 춤집단 가관'사례를 중심으로. 한국무용기록학회지, 2008. 15: p. 61-92.