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위치기반 모바일 큐레이션 특성이 미술관 관람객의 관람행태에 미치는 영향

The Impact of Location-based Mobile Curation Characteristics on Behaviors of Art Gallery Visitors

  • 서상우 (국립현대미술관진흥재단) ;
  • 신택수 (연세대학교 정경대학 경영학부)
  • Sangwoo Seo (National Museum of Modern and Contemporary Art Foundation) ;
  • Taeksoo Shin (Division of Business Administration, College of Government and Business, Yonsei University)
  • 투고 : 2019.12.18
  • 심사 : 2020.03.06
  • 발행 : 2020.05.31

초록

본 연구의 목적은 정보통신기술의 발달에 따른 미술관 전시 환경 변화의 한 흐름인 정보통신기술 (ICT) 기반 큐레이션이 미술관 관람객의 몰입과 만족도, 재방문의도에 미치는 영향 관계를 분석하는데 있다. 이를 통해 현재 많은 미술관에서 운영되고 있는 ICT 기반 큐레이션 개발과 서비스 운영관리에 시사점을 제시하고자 한다. 본 연구에서는 위치기반 모바일 큐레이션을 박물관 및 미술관 등에서 제공하는 스마트폰 애플리케이션 또는 스마트 단말기를 이용하여 경험하는, 멀티미디어 전시 해설 서비스로 정의하고, 이에 대한 변수 속성으로서, 재미적 요소인 게이미피케이션(gamification), 이미지/영상 정보품질, 소리/텍스트 정보품질, 상황기반 제공성(contextual offer), 그리고 즉시접속성(instant connectivity) 등 총 5가지 속성을 제시하였다. 이 각각의 속성과 미술관 관람객의 몰입 및 만족도와의 관계, 그리고 재방문의도에 이르기까지의 영향을 밝히고자 설문지기법을 통한 실증 분석을 실시하였다. 본 연구의 주요연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 위치기반 모바일 큐레이션 속성들 중에서 게이미피케이션만이 관람객의 몰입에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 위치기반 모바일 큐레이션 속성들 중에서 관람객의 만족도에 유의적으로 정(+)의 영향을 미치는 것은 즉시접속성과 소리/텍스트 정보품질 요인 등이었다. 셋째, 미술관 관람객의 몰입은 만족도에 정(+)의 관계가 있는 것으로 나타났으며, 마지막으로, 미술관 관람객의 몰입은 재방문의도에 유의적인 영향을 미치지 않았으나, 관람만족도는 재방문의도에 대해 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다.

The ICT-based curation as a series of experiences with the mobile exhibition-guide applications or guide programs in art galleries helps visitors fully immersed in the exhibition and allows them to have more informative and convenient guide experience at art galleries. This study aims to verify how the factors of ICT-based curation affects the commitment and satisfaction of visitors at art galleries, figure out whether the visitors' commitment has effects on their satisfaction, and then finally test the impact of their commitment and satisfaction on their revisit intention. In order to validate the cause-and-effect relationships between these factors, the ICT-based curation in this paper is categorized into five factors - gamification, quality of image/video information, quality of sound/text information, contextual offer, and instant connectivity. The main results of the study are as follows. First, only the gamification has significantly positive effects on the commitment of art gallery visitors, while other two factors - the instant connectivity, and the quality of sound/text information - have significantly positive effects on the satisfaction of visitors. Second, the commitment of visitors also has significantly positive effects on their satisfaction. Third, the commitment of the visitors don't have significantly positive relationship with their intention of revisit, but the satisfaction of the visitors have significantly positive relationship with their intention of revisit.

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