DOI QR코드

DOI QR Code

The Evolving Sound Art (Part 1): Sonic Singularities and Chronicle Traces

진화하는 사운드 아트 (1부): 소리의 특이성과 시대적 기록

  • 이은영 (호서대학교 혁신융합학부)
  • Received : 2019.12.11
  • Accepted : 2020.01.05
  • Published : 2020.02.29

Abstract

Sound Art retains heterogeneous and borderless inborn-characteristics on it. Despite it is a non-mainstream art which could not foster fertile soil to bring up many established artists yet, the domestic area is keep growing and expanding. And now it will soon be that time of overcoming the debates between the art world and the music world to widely embrace de-facto artworks and practices, and bringing more quality critiques. This article talks about a concise history of sound art by addressing some singularities and chronicle traces of it which may be helpful information to lead into more opened future discussion forums in the domestic sound art field.

사운드아트는 태생적으로 이종적(heterogeneous)이고 탈경계적인 특성을 지닌 예술 활동을 통해 진화했다. 창의적으로 인정받는 예술가들이 마음껏 활동할 수 있는 비옥한 토양이 형성되기 어려운 비주류 예술분야임에도 오늘날 국내 사운드아트 분야의 성장과 확장은 계속 진행되고 있다. 그리고 앞으로는 미술계와 음악계 사이의 진영논쟁을 넘어 탈제도권적인 작품들과 활동들까지도 폭넓게 수용하면서 다양한 비평을 열 수 있는 시대가 올 것이다. 본 논문은 사운드아트의 역사사적 특이점과 발자취를 간단히 살펴서 향후 사운드아트를 위해 개선된 토론장을 만들어가는 데 참고자료로 도움이 되게 하고자 한다.

Keywords

References

  1. Gal, B., Updating the History of Sound Art Additions, Clarifications, More Questions. Leonardo Music Journal, 2017. 27(1): p. 78-81. https://doi.org/10.1162/LMJ_a_01023
  2. Licht, A.J.O.S., Sound Art: Origins, development and ambiguities. 2009. 14(1): p. 3-10. https://doi.org/10.1017/S1355771809000028
  3. Cox, C., Sonic Flux: Sound, Art, and Metaphysics. 2018: University of Chicago Press.
  4. Kahn, D., Noise, water, meat: a history of sound in the arts. 1999: MIT press.
  5. LaBelle, B., Background noise: perspectives on sound art. 2015: Bloomsbury Publishing USA.
  6. 최지혜, 소리미술의 공간과 장소성에 대한 고찰 / The Site-Specificity of Sound Art in Relation to Space : Focusing on the Works of Max Neuhaus and Janet Cardiff. 서양미술사학회논문집, 2016. 44: p. 235-256.
  7. 김자현, 장., 탈경계 시대의 예술-사운드 아트 퍼포먼스와 현대음악의 유사점과 차이점 / The Art of Borderless Age-The Similarity and Difference between Sound Art Performance and Contemporary Music: Focusing on the Works of Three Sound Artists. 문화산업연구, 2017. 17: p. 181-191.
  8. 손영실, 김., 사운드 아트와 20세기의 실험음악. 지식의 지평, 2016: p. 1-10.
  9. Cage, J., A year from Monday: new lectures and writings. 2010: Wesleyan University Press.
  10. Wikipedia, c. Musical notation. n.d. 1 November 2019 17:20 UTC 6 November 2019 11:16 UTC]; Available from: https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Musical_notation&oldid=924077526.
  11. Parrish, C., The notation of medieval music. Vol. 1. 1978: Pendragon Press.
  12. Wikipedia, c. List of musical symbols. n.d. 30 October 2019 12:48 UTC 6 November 2019 23:16 UTC].
  13. History of the Cylinder Phonograph. Library of Congress.
  14. A Brief History of Recording to ca. 1950. www.charm.rhul.ac.uk.
  15. Robjohns, H., A brief history of microphones. 2001, Microphone Data Book 2001.
  16. Wikipedia, c. Tape recorder. n.d. 31 October 2019 00:04 UTC 6 November 2019 15:14 UTC]; Available from: https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Tape_recorder&oldid=923820214.
  17. Wikipedia, c. Sound recording and reproduction. n.d. 16 October 2019 10:04 UTC 6 November 2019 14:59 UTC].
  18. Loy, G., Musicians make a standard: the MIDI phenomenon. Computer Music Journal, 1985. 9(4): p. 8-26. https://doi.org/10.2307/3679619
  19. Wikipedia, c. Digital audio workstation. n.d. 5 November 2019 03:16 UTC 6 November 2019 15:25 UTC].
  20. 이은영, 디지털 미디어 시대의 음악산업과 테크놀러지의 상호작용: CMC적 관점에서 본 음악에 대한 Digital Technology의 사회적 영향에 대한 고찰, in 디지털 로 소통하기, 시정곤, Editor. 2007, 글누림: 서울.
  21. 오희숙, 20세기 음악 1 역사․ 미학. 2004, 서울: 심설당.
  22. Kim-Cohen, S., In the blink of an ear: toward a non-cochlear sonic art. 2009: A&C Black.
  23. Kahn, D., The Arts of Sound Art and Music, in The Iowa Review Web. 2006, University of Iowa. p. 1-11.
  24. Russeth, A. At the Venice Biennale, Worlds of Sound, from the Enigmatic to the Violent. ARTnews 2017 [cited 2020 January 30, 2020]; Available from: https://www.artnews.com/art-news/market/at-the-venice-biennale-worlds-of-sound-from-the-enigmatic-to-the-violent-8312/.
  25. 심상미, 사운드아트의 세부장르 분석연구. 2012, 연세대학교 커뮤니케이션대학원: 서울.
  26. 김효숙, 미디어 퍼포먼스의 사례분석에 관한 연구: 노이즈폴드, 이둔, 태싯그룹을 중심으로. 디지털디자인학연구, 2016. 16(3): p. 39-48.
  27. 박순영, 이., 김현주, 사운드 비주얼리제이션의 공간적 확장을 통한 미디어퍼포먼스:"Ta!(打-他) for realtime audio and video" 를 중심으로. 한국 HCI 학회 학술대회, 2012: p. 573-575.
  28. 이안, [Exhibition/전시/에드윈 반 델 하이드展] 에드윈 반 델 하이드의 사운드아트, DJ Spooky의 시네마토그래피, in 미술세계. 2007. p. 84-87.