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Development of Game Developer Career Experience Program using Scratch

스크래치를 활용한 게임 개발자 진로체험 프로그램 개발

  • Received : 2019.01.21
  • Accepted : 2019.01.31
  • Published : 2020.01.31

Abstract

The purpose of this study is to develop a game developer career experience program that promotes student participation and to verify its effectiveness. The game developer career experience education program currently operated by Job World is composed of passive course, which makes students less interesting and only passive activities are possible. In this study, we improved the existing coursework type program to experience actual game development using scratch to promote learner participation. Scratch can be created and shared, giving students the opportunity to create their own work. Therefore, this study developed the game developer career experience education program using scratch and verified its effect. Two Delphi tests were conducted to develop the training program and one expert council was held. In addition, pilot classes were conducted from 22 elementary school students and 30 middle school students, and the satisfaction test was conducted. As a result, the developed educational program showed positive results in terms of help, satisfaction, effectiveness, and awareness.

본 연구의 목적은 학습자 참여를 촉진하는 게임 개발자 진로체험 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하는 것이다. 현재 잡월드에서 운영하고 있는 게임 개발자 진로체험 교육 프로그램은 수동적인 코스로 구성되어 있어서 학생들의 흥미가 떨어지고 수동적인 활동만 가능하다. 본 연구에서는 학습자 참여를 촉진하기 위해 기존의 코스워크형 프로그램을 스크래치를 활용한 실제 게임제작을 체험하는 형태로 개선하였다. 스크래치는 창작과 공유가 가능하므로, 학생들에게 자신의 작품을 만들 수 있는 기회를 제공할 수 있다. 따라서 본 연구에서는 스크래치를 활용한 게임 개발자 체험 교육 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하였다. 교육 프로그램을 개발하기 위해 2회 델파이 검증을 거쳤으며, 1회 전문가 협의회를 실시하였다. 또한, 초등학생 22명, 중학생 30명을 대상으로 파일럿 수업을 실시하고 만족도 검증을 실시하였다. 연구 결과, 개발된 교육 프로그램은 도움여부, 만족도, 효과성, 인식도에서 긍정적인 결과를 보였다.

Keywords

References

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