DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Difficulties of Pre-service Mathematics Teachers in the Discrete Mathematics Learning

예비 수학교사들이 이산수학 학습에서 겪는 어려움 분석

  • Received : 2020.02.03
  • Accepted : 2020.02.29
  • Published : 2020.03.30

Abstract

This study aims to improve teacher education by analyzing the causes and backgrounds of which pre-service mathematics teachers experience learning difficulties on the topic of discrete mathematics. To this end, we conducted a questionnaire and an evaluation on the topic of discrete mathematics, and the obtained data were analyzed. The results show that (1) pre-service mathematics teachers need to share their perceptions of the need for discrete mathematics education; (2) a review of the adequacy of the discrete mathematical content and its credits are required; (3) the causes of their learning difficulties need to be looked at from a different perspective than the learning factors. And two implications were obtained. First, it is necessary to study the systematicity and sequence of content elements of discrete mathematics in the aspect of its continuity of curriculum of secondary school and university. Second, it is required consideration for adjusting the ratio of discrete mathematics to secondary teachers' employment examination.

본 연구는 예비 수학교사들이 이산수학 학습에서 겪는 어려움의 원인과 배경을 조사·분석하여 교사 교육 개선에 도움을 주고자 함이다. 이를 위해 예비교사를 대상으로 이산수학 교과목에 대한 설문과 지필평가를 실시하고 여기서 얻은 자료를 분석하였다. 그 결과 첫째, 이산수학 교육의 필요성에 대한 예비교사들의 가치 인식 공유가 요구된다. 둘째, 이산수학 내용요소의 적정성 및 이수 시수의 검토가 필요하다. 셋째, 예비 수학교사들이 갖는 학습 곤란의 발생 원인을 학습요인 이외의 측면에서 살펴볼 필요가 있다. 그리고 중등 학교수학과 대학의 이산수학 교육과정 연속성 측면에서 내용요소의 체계성, 계열성 연구가 필요하다는 것과 중등임용에서의 이산수학 출제 비율 조정에 대한 신중한 고려가 요구된다는 시사점을 도출하였다.

Keywords

References

  1. 교육부 (2014a). 이산수학. 교육인적자원부.
  2. 교육부 (2014b). 이산수학 교사용 지도서. 교육인적자원부.
  3. 김창일, 전영주 (2017). 수학과 중등임용 이산수학 기출 문항 분석. 한국콘텐츠학회 논문지, 17(10), 472-482.
  4. 박교식 (1992). 함수 개념 지도의 교수현상학적 접근. 박사학위논문. 서울대학교 대학원, 서울.
  5. 윤현진, 박선용, 김서령, 이영하 (2009). 수학과 교육 내용 개선 방안 연구 - '이산수학', '확률과 통계' 영역을 중심으로 -. 한국교육과정평가원, 연구보고 RRC 2009-3-3.
  6. 이상구, 이재화 (2019). 학생중심의 대학 이산수학 강의 운영사례. 한국수학교육학회지 시리즈 E, 33(1), 1-19.
  7. 이양락, 김선희, 고정화, 조영미, 구자형 (2005). 2004년 국가수준 학업성취도 평가 연구 -수학-. 한국교육과정평가원, 연구보고 RRE 2005-1-4.
  8. 이재학 (2003). 중등학교 교사 양성을 위한 이산수학 강좌에 대한 연구. 한국수학교육학회지 시리즈 A, 42(4), 579-588.
  9. 한국교육과정평가원 (2008). 2009학년도 개편 중등교사임용후보자선정경쟁시험 표시과목 수학의 교사 자격 기준 개발과 평가 영역 상세화 및 수업 능력 평가 연구, 연구보고 CRE 2008-6-2.
  10. Bailey, H. F. (1997). The Status of Discrete Mathematics in the High Schools, DIMACS Series in Discrete Mathematics and Theoretical Computer Science, Vol.36, 311-316.
  11. Crisler, N., Fisher. P., & Froelich, G. (1997). A Discrete Mathematics Textbook for High Schools, DIMACS Series in Discrete Mathematics and Theoretical Computer Science, Vol. 36, 323-330.
  12. Middleton, J. A., Toncheff, M., & Haag, S. (2011). Growth in Secondary Teachers' Content Knowledge and Practice in Discrete Mathematics, PME-NA 2011 Proceedings, 425-433.
  13. NCTM (1989). Curriculum and evaluation Standards for School Mathematics, VA.: The National Council of Teachers of Mathematics, Inc.
  14. NCTM (2000). Principles and Standards for School Mathematics, VA.: The National Council of Teachers of Mathematics, Inc.
  15. Pagliaro, C., & Kritzer, K. L. (2005). Discrete Mathematics in Deaf Education: A Survey of Teachers' Knowledge and Use. American Annals of the Deaf, Vol 50(3), 251-259.