DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Policy Direction of the Life-style SOC Project Using School Idle Facilities - Focusing on the Use of Idle Classes and Closed Schools in Japan -

학교 유휴시설 활용 생활형SOC사업 정책 방향 연구 - 일본 유휴교실 및 폐교 활용을 중심으로 -

  • 이재림 (한국교원대학교 교육정책전문대학원)
  • Received : 2020.08.30
  • Accepted : 2020.11.26
  • Published : 2020.12.31

Abstract

This study is to make suggestions on the type and operation of community life SOC projects suitable for the use of idle facilities in elementary and secondary schools. To this end, we analyzed the types and operation of desirable utilization facilities according to regional characteristics through the analysis of cases utilizing Japanese idle classrooms and closed schools. As a result of the study, in areas with excellent accessibility to residents such as old downtowns and towns, libraries, entrepreneurship counseling and exhibition spaces, and lifelong education centers were desirable as part of the residents' convenience facilities. It was found that the facilities that could be used with families, such as an experiential training center, were being utilized.

본 연구는 초·중등학교의 유휴시설 활용에 적합한 지역사회 생활 SOC 사업의 종류와 운영 제안을 하기 위한 연구이다. 이를 위해 일본 유휴교실 및 폐교 활용 사례 분석을 통해 지역적 특성에 따른 바람직한 활용 시설의 종류와 운영 방안을 분석하였다. 연구 결과 구도심 및 읍면등 주민의 접근성이 우수한 지역의 경우 주민의 생활편의시설의 일환인 도서관, 창업상담 및 전시공간 및 평생교육 등이 바람직하고 인구 감소가 높은 면 지역 등 농·산촌 지역의 경우 지역사회 전통 체험 교육장 등 가족과 함께 할 수 있는 시설들이 활용되고 있음을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. 지방교육재정알리미, http://www.eduinfo.go.kr
  2. 경기연구원(2019). 늘어나는 유휴교실, 이슈 및 진단.
  3. 교육개발원(2016). 폐교활용 우수사례자료집
  4. 서용선, 김아영, 김용련, 서우철, 안선영, 이경석, 임경수, 최갑규, 최탁, 홍섭근, 홍인기(2016). 마을교육공동체란 무엇인가? 탄생, 뿌리 그리고 나침반. 서울: 살림터.
  5. 이재림(2015). 노인재가복지시설의 학교시설 복합화 타당 성에 관한 연구, 교육정책연구, 2, 96-122.
  6. 유웅상, 이재림(2019). 생활SOC사업과 연계한 미래 학교시설 복합화 개선방안. 교육부.
  7. 조윤정, 이병곤, 김경미, 목정연(2016). 마을교육공동체 실천 사례 연구: 시흥과 의정부를 중심으로. 경기도교육연구원.
  8. 한효정(2019). 초.중등 창업교육 현황분석연구, 한국교육개발원 이슈페이퍼.