Abstract
The purpose of this study is to rethink the common theme that penetrates Faulkner's authorship. That is to say, does his authorship come from "being white"? To answer this question, I try to look into "otherness"/violence against others through re-reading Light in August. By borrowing the idea of "panopticon' mechanism in Michel Foucault's Surveiller et Punir, I will examine the process of justifying the violence against others, especially blacks. Through this process, I try to research the one side of Faulkner's Southern myth which was riddled with the history of pillage and violation of black people's rights. In Light in August, I will compare Jefferson society which encircles Joe Christmas to panopticon mechanism derived from Michel Foucault's Surveiller et Punir. Jefferson society as a designer of surveillance system and an executor as well ceaselessly surveils Joe Christmas's otherness/difference or blackness and tries to punish him whenever they can. With this mechanism, I try to explain that writer's repetitive narration of collective amoral behavior such as lynch comes from his anxiety and conscience about his dark side Southern history.
본 연구의 목적은 윌리엄 포크너의 작품 세계를 관통하는 남부 신화에 대한 재고라는 측면에서 그 신화의 실체 혹은 신화라는 허상에 대한 주제의식을 가지고 타자에 대한 폭력, 혹은 작가로서의 고뇌를 다 아우를 수 있는 공통점을 찾고자한다. 특히 "팔월의 빛"에 나타난 제퍼슨 사회가 미셸 푸코가 말한 판옵티콘 메커니즘과 평행을 이루며 타자에 대한 폭력을 정당화하는 과정을 살펴본다. 푸코는 인간 본성의 기저에 깔려있는 감시와 처벌의 담론을 문학 작품의 장으로 옮겨 적용할 수 있는 메커니즘을 제공하고 있다. 이를 통하여 남부신화를 구성하는 감옥의 체계와 법체계를 초월하는 린치의 문제까지 한 사회가 저지르는 집단적인 반도덕적 행위에 대한 고발은 작가로서의 그의 양심과 도덕성에 대한 고뇌의 산물인 점을 파악한다.