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A Study of Regular Donors' Giving Duration : Identification effect vs. Authority delegation effect

정기기부자의 기부 지속기간에 대한 영향요인 연구: 기부대상에 대한 인식(identification) vs. 권한 위임(authority delegation)

  • 강철희 (연세대학교) ;
  • 김기석 (명지대학교 사회복지학 학과간 협동과정) ;
  • 편창훈 (연세대학교)
  • Published : 20190000

Abstract

This study focuses on the duration of regular donors who are one of the key resources for stable operation of nonprofit charity organizations. Regular donors can have a choice between selecting preferred target subjects on different target subjects and delegating authority to charity organizations for execution of the contribution. This study examine the comparative validity of the hypothesis of identification effect and the hypothesis of authority delegation effect. It fully uses the regular donors' data from one charitable organization called S charity organization. In analysis, it employes Weibull model among parametric survival analysis methods based on the fitness of distribution. The result showed that regular donors who delegate authority have significantly longer duration of donation than regular donors who designate and donate international target subjects. In other words, regular donors who select domestic target subjects as beneficiaries have significantly longer duration than regular donors who select international target subjects. This result suggests that in the two hypothetical explanations, domestic identification and authority delegation are equally valid. Finally, among control variables, age, committed amount each donation, status difference (regular donation vs. temporary donation) at the starting point, and the payment method were statistically significant predictors on the duration of regular donors. This study meaningfully deepen and broaden our understandings of regular donors' donation behavior and also provides strategic knowledge regarding managing and retaining regular donors for non-profit charity organizations.

본 연구는 민간비영리기관의 안정적 운영을 위한 핵심 자원의 하나라 할 수 있는 정기기부자의 기부지속기간에 초점을 둔다. 정기기부자의 기부는 기부대상에 대한 인식(identification)을 기반하여 대상을 선택하는 방식으로 혹은 비영리기관에 기부금의 집행에 대한 권한을 위임(authority delegation)하는 방식으로 실행될 수 있는데, 본 연구는 관련 이론 즉 기부대상 인식효과 가설과 비영리기관에 대한 권한위임 가설을 기반으로 정기기부자의 기부지속기간을 실증적 분석하며 그 영향력의 차이가 어떠한지를 검증한다. 이를 위해 S 비영리기관의 기부자 자료를 활용하여 모수적 생존분석의 방법들 중 자료에 가장 효율적으로 정합하는 와이블(Weibull) 모형을 토대로 분석한다. 분석결과, 기부금 집행에 있어 권한을 위임하는 정기기부자 집단을 준거로 했을 때, 기부대상을 인식하여 지정하는 기부자들 중 국내 대상자들을 선택한 기부자집단의 경우에는 통계적으로 유의미한 차이가 없으나 해외 대상자들을 선택한 기부자집단의 경우에는 통계적으로 유의미한 수준에서 기부지속기간이 보다 더 짧게 나타났다. 다르게 표현하면 기부대상 인식에 있어서 국내 대상자를 선택(내집단 인식)하여 기부하는 정기기부자가 해외 대상자를 선택(외집단 인식)하여 기부하는 정기기부자보다 기부지속기간이 통계적으로 유의미하게 긴 것으로 나타났는데, 이는 인식에 있어 내집단을 선택하는 정기기부자의 관여도가 더 크다는 것을 시사해 준다. 외집단을 선택하는 정기기부자의 경우에는 권한위임의 경우보다 기부지속기간이 유의미하게 짧은데, 이는 권한위임을 하는 정기기부자의 관여도 역시도 내집단 선택만큼이나 유효하다는 것을 시사해 준다. 한편 통제변수들 중에서는 연령, 약정금액, 최초의 가입형태(정기기부와 일시기부), 기부금 납부형태가 정기기부자의 기부지속기간에 유의미한 영향을 주는 것으로 나타났다. 본 연구는 정기기부자의 기부지속기간에 대한 이론적 검증을 통해 지식을 구축, 확장, 심화하는 데 기여할 뿐만이 아니라 비영리기관의 기부자 개발 및 관리 전략의 구성에 일정한 단초를 제공한다는 점에서도 의미를 지닌다.

Keywords