Analysis of Characteristics of Coastal Passenger Ships on the Voyage Scheduling using Panel Regression Analysis

패널회귀분석을 이용한 연안여객선 취항계획 특성분석에 관한 연구

  • 여기태 (인천대학교 동북아물류대학원) ;
  • 박성훈 (인천대학교 동북아물류대학원) ;
  • 오재균 (인천대학교 동북아물류대학원) ;
  • 양태현 (인천대학교 동북아물류대학원) ;
  • 남태현 (인천대학교 동북아물류대학원)
  • Received : 2018.12.25
  • Accepted : 2019.03.27
  • Published : 2019.03.31

Abstract

The aim of this study is to analyse a characteristic analysis of coastal passenger vessels' voyage scheduling using the Panel Regression Analysis. The GLS and Fixed Effect Analysis show that the number of canceled flights and passenger transport performance have a positive impact on the voyage scheduling, and that the freight transport performance and freight income vary from model to model. Also, through the LSDV and OLS analysis, the trend of cluster formation by regional office was confirmed. This indicates that there are frequent changes in passenger ship companies and ships, and in-depth plans are needed in various respects rather than the expansion of unconditional ships. Subsequent studies need to generate more detailed and practical results by further analysis of detailed factors, dividing them by route and vessel type.

본 연구는 패널회귀분석을 활용하여 연안여객선 취항계획 특성분석을 수행하는 것을 목적으로 한다. 분석결과 GLS와 고정효과 분석결과 결항일수와 여객수송실적은 취항계획에 정의 영향을 끼치며 화물수송실적과 운임수입은 모형별로 상이한 것으로 나타났다. 또한 LSDV 및 OLS분석을 통해 지방청별로 군집을 이루는 경향을 확인하였다. 이는 지방청마다 여객선업체 및 선박의 잦은 변동이 존재하며 무조건적인 선박의 증편보다는 다양한 측면에서 심도있는 계획이 필요함을 나타낸다. 후속 연구에서는 항로별, 선종별로 나누고 세부적인 요인을 추가적으로 분석하여 보다 세밀하고 실무적인 결과를 도출해야할 필요성이 있다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2018년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임 (NRF-2018S1A5A2A01028920)