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유아교육과정의 맥락 속에서 살펴본 '놀이~배움'의 의미

Meaning of Play ~ Learning in the Context of Early Childhood Curriculum

  • 발행 : 20190200

초록

유아교육은 '놀이를 통한 배움'을 교육과정의 이념으로 지지하여 왔고 놀이와 학습을 분리하지 않으며 통합적 관점에서 제시하여 왔으나, 종종 놀이와 학습이 발달을 위한 도구나 지식성취를 위한 방법적 차원으로 오해되는 경향이 있다는 점에서 이를 극복해 보는 노력이 요청되고 있다. 이러한 노력의 일환으로 놀이와 배움을 연속적 관계, 즉 놀이~배움의 분리불가능성을 살펴보고자 하는 연구는 유아교육의 근원으로 놀이의 가치를 다시 한 번 환기하는데 기여할 수 있을 것이다. 특히 놀이~배 움의 표기법은 놀이와 배움을 연속성의 개념으로 이해하도록 한다. 또한 이를 '교육과정'의 관계 속에서 보려 노력함으로써 '놀이~교육과정~배움'의 엮임과 발산을 제안하였다. 무엇보다 '놀이'를 삶과 연계된 복잡한 리좀적 관계에서 '배움'이 놀이-사건화 된 경험 속에서 내부 작용적으로 발생한다는 사유는 학교 교육이 궁극적으로 학습자의 경험과 배움 중심의 교육과정으로 나아가야 하는 교육과정 담론을 지지해 줄것이다. 마지막으로 유아들의 '놀이~배움' 속에서 다소 형식을 가지며 쉽게 좁혀지기 어려운 '유아교육과정'의 구체적 내용을 실제적으로 제안해 봄으로써 유아교육현장에서 놀이~교육과정~배움의 담론이 더욱 심화되기를 기대하였다.

This study explored the meaning of 'play ~ learning in early childhood education. There have been various studies related to existing plays. But often play in early childhood is misunderstood as a way to learn or develop. Therefore, in this study, it is necessary to explore the continuous relation between play and learning and its meaning again. So, this study looked into the relationship and practice between play and learning in the context of early childhood curriculum. Play has the attribute of Dionysus pleasantness connected with the life of children. At this point, learning occurs internally in the play-eventified experiences of children. And the play and the learning connected with each other and forming the 'rhizome' relationship. Furthermore, the play of the children who live in the curriculum is a voluntary and competent learning in itself. This study is meaningful in that it examined the vivid mobility of the curriculum in play ~ learning of children. It is also meaningful that the facts were found in the lives of children who are spreading in various ways.

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