Abstract
Recently, as cultural projects are being carried out in various ways, the interest in the space where culture and arts can be provided is also increasing. Therefore, this study selected and analyzed F1963 in Busan. The purpose of this study is to examine the effects of brand asset factors of brand image, brand awareness, brand asset awareness, and loyalty on customer satisfaction and community development of brand asset in complex cultural space and to examine whether customer satisfaction has a mediating effect on the relationship between brand asset in complex cultural space and community development. As a result of the analysis, brand asset of complex cultural space had a positive effect on the satisfaction of users. Also, brand asset of complex cultural space has a positive effect on community development. The satisfaction that users get from the complex cultural space has a mediating effect on the influence of brand asset of the complex cultural space itself on the community development. The implications of this study suggest that complex cultural space plays an important role in the region, and it is necessary for local communities and local governments to brand complex cultural space through diversity of cultural and artistic activities.
최근 지역적으로 문화 사업을 다양하게 진행하고 있는 시점에서 문화예술을 제공받을 수 있는 공간 또한 관심이 높아지고 있다. 따라서 본 연구에서는 부산에 소재하는 F1963을 선정하여 분석하였다. 복합문화공간의 브랜드 자산은 브랜드 이미지, 브랜드 인식, 브랜드 품질에 대한 자각, 충성도 4가지 브랜드 자산 요인이 고객의 만족도와 지역 발전에 미치는 영향을 알아보고, 복합문화공간의 브랜드 자산과 지역발전의 관계에서 고객만족이 매개 효과를 하는지 알아보고자 한다. 분석결과 복합문화공간의 브랜드 자산은 이용객들의 만족도에 정(+)의 영향이 있었다. 또한 복합문화공간의 브랜드 자산은 지역 발전에도 긍정적인 영향이 있다고 나타났다. 이용객들이 복합문화공간에서 얻은 만족감은 복합문화공간 자체가 가지는 브랜드 자산이 지역 발전에 영향을 미치는데 매개 효과를 한다고 나타났다. 본 연구를 통한 시사점은 복합문화공간이 지역에 중요한 역할을 하고 있음을 시사하면서 지역사회 및 지자체에서는 문화예술 활동의 다양성을 통해 복합문화공간의 브랜드화를 할 필요가 있다.