DOI QR코드

DOI QR Code

The Non-fiction Participants in the Reality Observational Entertainment Program as Social Actors: Focusing on Youn's Kitchen Season 2

사회적 배우로서의 리얼리티 관찰 예능 프로그램의 일반인 참여자: <윤식당2>를 중심으로

  • 류재형 (한림대학교 미디어스쿨)
  • Received : 2019.08.30
  • Accepted : 2019.10.16
  • Published : 2019.10.28

Abstract

The purpose of this study is to regard the non-fiction participants in the reality observational entertainment program as social actors. For this, the study has examined the concepts of social actor and performance, understood how the performances of social actors are projected onto the screen, and textually analyzed Youn's Kitchen season 2. As a result, the non-fiction participants(the guests) of Youn's Kitchen functioned as the social actors who performed the roles derived from their social relations under the consciousness of the camera. The more the number of social actors in the observational space increased, the more the number of their performing roles grew. Their everyday activities have been chosen by various filmic devices, such as the cameras, within the specific frame of hybrid performance mode that representational and presentational performances coexist.

이 연구는 리얼리티 관찰 예능 프로그램의 일반인 참여자에 대해 사회적 배우로서의 가능성을 타진해보는 데에 그 목적이 있다. 사회적 배우와 공연의 개념, 그리고 사회적 배우의 공연이 어떻게 스크린 위에 형상화되는지에 대해 살펴보았고, <윤식당2>의 텍스트 분석을 통해 이를 증명하였다. 연구 결과, <윤식당2>의 일반인 참여자(손님)들은 카메라가 설치되어 있는 공간에서 카메라의 존재를 의식하며 일상을 수행하는 사회적 배우로 기능하였다. 그 공간에 참여하는 사람들이 많아질수록 사회적 관계는 복잡해지고 그가 공연하는 배역의 수 또한 증가하였다. 사회적 배우의 일상적 공연은 카메라를 비롯한 다양한 영화적 장치에 의해 선택되어졌으며 재현적 공연과 표현적 공연이 공존하는 혼종적 양식이라는 특정한 골격 내에서 수행되어졌다.

Keywords

References

  1. 김영도, 장하용, "채널의 증가에 따른 TV 프로그램의 유사화에 관한 연구: 예능 프로그램의 포맷과 소재를 중심으로," 사회과학연구, 제25권, 제4호, p.24, 2018.
  2. T. Waugh, ""Acting to Play Oneself": Notes on Performance in Documentary," C. Zucker (ed.), Making Visible The Invisible: an Anthology of Original Essays on Film Acting, Metuchen, N. J. & London: The Scarecrow Press, p.87, 1990. 재인용
  3. 빌 니콜스, 다큐멘터리 입문 , 이선화 역, 한울, 2005.
  4. T. Waugh, ""Acting to Play Oneself": Notes on Performance in Documentary," C. Zucker (ed.), Making Visible The Invisible: an Anthology of Original Essays on Film Acting, Metuchen, N. J. & London: The Scarecrow Press, p.66, 1990.
  5. 이희은, "관찰 혹은 자발적 감시: 리얼리티 프로그램과 신자유주의 감시 사회의 정경," 한국방송학보, 제28권, 제2호, p.224, 2014. 재인용
  6. B. Nichols, "The Voice of Documentary," Film Quarterly, Vol.36, No.3, p.18, 1983.
  7. W. Sharrock and G. Button, "The social actor: social action in real time," B. Graham (ed.), Ethnomethodology and the Human Sciences, Cambridge University Press, p.143, 1991.
  8. http://nonficpic.blogspot.com/2014/ 05/the-square-and-social-actors.html?view=flipcard. 2019.8.29.
  9. B. Nichols, Representing Reality: Issues and Concepts in Documentary, Indiana University Press, p.42, 1991.
  10. 어빙 고프먼, 진수미 역, 자아 연출의 사회학: 일상이라는 무대에서 우리는 어떻게 연기하는가, 현암사, p.27, 2016.
  11. 어빙 고프먼, 진수미 역, 자아 연출의 사회학: 일상이라는 무대에서 우리는 어떻게 연기하는가, 현암사, p.29, 2016.
  12. 어빙 고프먼, 진수미 역, 자아 연출의 사회학: 일상이라는 무대에서 우리는 어떻게 연기하는가, 현암사, p.34, 2016.
  13. 어빙 고프먼, 진수미 역, 자아 연출의 사회학: 일상이라는 무대에서 우리는 어떻게 연기하는가, 현암사, pp.36-37, 2016.
  14. 어빙 고프먼, 진수미 역, 자아 연출의 사회학: 일상이라는 무대에서 우리는 어떻게 연기하는가, 현암사, p.146, 2016.
  15. E. Marquis, "Conceptualizing documentary performance," Studies in Documentary Film, Vol.7, Issue.1, p.46, 2013. https://doi.org/10.1386/sdf.7.1.45_1
  16. E. Marquis, "Conceptualizing documentary performance," Studies in Documentary Film, Vol.7, Issue.1, pp.47-48, 2013. https://doi.org/10.1386/sdf.7.1.45_1
  17. E. Marquis, "Conceptualizing documentary performance," Studies in Documentary Film, Vol.7, Issue.1, p.50, 2013. https://doi.org/10.1386/sdf.7.1.45_1
  18. 임의택, 최은경, "리얼리티 프로그램 자막에 관한 연구 - <삼시세끼>와 <무한도전>을 중심으로," 글로컬 창의문화연구, 제5권, 제1호, p.115, 2016.
  19. E. Marquis, "Conceptualizing documentary performance," Studies in Documentary Film, Vol.7, Issue.1, p.51, 2013. https://doi.org/10.1386/sdf.7.1.45_1
  20. T. Waugh, ""Acting to Play Oneself": Notes on Performance in Documentary," C. Zucker (ed.), Making Visible The Invisible: an Anthology of Original Essays on Film Acting, Metuchen, N. J. & London: The Scarecrow Press, p.68, 1990.
  21. T. Waugh, ""Acting to Play Oneself": Notes on Performance in Documentary," C. Zucker (ed.), Making Visible The Invisible: an Anthology of Original Essays on Film Acting, Metuchen, N. J. & London: The Scarecrow Press, p.76, 1990.
  22. T. Waugh, ""Acting to Play Oneself": Notes on Performance in Documentary," C. Zucker (ed.), Making Visible The Invisible: an Anthology of Original Essays on Film Acting, Metuchen, N. J. & London: The Scarecrow Press, p.68, 1990.
  23. T. Waugh, ""Acting to Play Oneself": Notes on Performance in Documentary," C. Zucker (ed.), Making Visible The Invisible: an Anthology of Original Essays on Film Acting, Metuchen, N. J. & London: The Scarecrow Press, p.75, 1990.
  24. 진은경, 안상원, "식당을 매개로 한 한일 영상텍스트 연구 - <윤식당>과 <카모메 식당>을 중심으로," 한국콘텐츠학회논문지, 제17권, 제11호, p.569, 2017.