참고문헌
- 김영도, 장하용, "채널의 증가에 따른 TV 프로그램의 유사화에 관한 연구: 예능 프로그램의 포맷과 소재를 중심으로," 사회과학연구, 제25권, 제4호, p.24, 2018.
- T. Waugh, ""Acting to Play Oneself": Notes on Performance in Documentary," C. Zucker (ed.), Making Visible The Invisible: an Anthology of Original Essays on Film Acting, Metuchen, N. J. & London: The Scarecrow Press, p.87, 1990. 재인용
- 빌 니콜스, 다큐멘터리 입문 , 이선화 역, 한울, 2005.
- T. Waugh, ""Acting to Play Oneself": Notes on Performance in Documentary," C. Zucker (ed.), Making Visible The Invisible: an Anthology of Original Essays on Film Acting, Metuchen, N. J. & London: The Scarecrow Press, p.66, 1990.
- 이희은, "관찰 혹은 자발적 감시: 리얼리티 프로그램과 신자유주의 감시 사회의 정경," 한국방송학보, 제28권, 제2호, p.224, 2014. 재인용
- B. Nichols, "The Voice of Documentary," Film Quarterly, Vol.36, No.3, p.18, 1983.
- W. Sharrock and G. Button, "The social actor: social action in real time," B. Graham (ed.), Ethnomethodology and the Human Sciences, Cambridge University Press, p.143, 1991.
- http://nonficpic.blogspot.com/2014/ 05/the-square-and-social-actors.html?view=flipcard. 2019.8.29.
- B. Nichols, Representing Reality: Issues and Concepts in Documentary, Indiana University Press, p.42, 1991.
- 어빙 고프먼, 진수미 역, 자아 연출의 사회학: 일상이라는 무대에서 우리는 어떻게 연기하는가, 현암사, p.27, 2016.
- 어빙 고프먼, 진수미 역, 자아 연출의 사회학: 일상이라는 무대에서 우리는 어떻게 연기하는가, 현암사, p.29, 2016.
- 어빙 고프먼, 진수미 역, 자아 연출의 사회학: 일상이라는 무대에서 우리는 어떻게 연기하는가, 현암사, p.34, 2016.
- 어빙 고프먼, 진수미 역, 자아 연출의 사회학: 일상이라는 무대에서 우리는 어떻게 연기하는가, 현암사, pp.36-37, 2016.
- 어빙 고프먼, 진수미 역, 자아 연출의 사회학: 일상이라는 무대에서 우리는 어떻게 연기하는가, 현암사, p.146, 2016.
- E. Marquis, "Conceptualizing documentary performance," Studies in Documentary Film, Vol.7, Issue.1, p.46, 2013. https://doi.org/10.1386/sdf.7.1.45_1
- E. Marquis, "Conceptualizing documentary performance," Studies in Documentary Film, Vol.7, Issue.1, pp.47-48, 2013. https://doi.org/10.1386/sdf.7.1.45_1
- E. Marquis, "Conceptualizing documentary performance," Studies in Documentary Film, Vol.7, Issue.1, p.50, 2013. https://doi.org/10.1386/sdf.7.1.45_1
- 임의택, 최은경, "리얼리티 프로그램 자막에 관한 연구 - <삼시세끼>와 <무한도전>을 중심으로," 글로컬 창의문화연구, 제5권, 제1호, p.115, 2016.
- E. Marquis, "Conceptualizing documentary performance," Studies in Documentary Film, Vol.7, Issue.1, p.51, 2013. https://doi.org/10.1386/sdf.7.1.45_1
- T. Waugh, ""Acting to Play Oneself": Notes on Performance in Documentary," C. Zucker (ed.), Making Visible The Invisible: an Anthology of Original Essays on Film Acting, Metuchen, N. J. & London: The Scarecrow Press, p.68, 1990.
- T. Waugh, ""Acting to Play Oneself": Notes on Performance in Documentary," C. Zucker (ed.), Making Visible The Invisible: an Anthology of Original Essays on Film Acting, Metuchen, N. J. & London: The Scarecrow Press, p.76, 1990.
- T. Waugh, ""Acting to Play Oneself": Notes on Performance in Documentary," C. Zucker (ed.), Making Visible The Invisible: an Anthology of Original Essays on Film Acting, Metuchen, N. J. & London: The Scarecrow Press, p.68, 1990.
- T. Waugh, ""Acting to Play Oneself": Notes on Performance in Documentary," C. Zucker (ed.), Making Visible The Invisible: an Anthology of Original Essays on Film Acting, Metuchen, N. J. & London: The Scarecrow Press, p.75, 1990.
- 진은경, 안상원, "식당을 매개로 한 한일 영상텍스트 연구 - <윤식당>과 <카모메 식당>을 중심으로," 한국콘텐츠학회논문지, 제17권, 제11호, p.569, 2017.