DOI QR코드

DOI QR Code

A Comparative Study of Computational Thinking Competency Between Underprivileged Students and General Students

교육 소외계층 학생과 일반학생의 컴퓨팅 사고력 비교분석 연구

  • Received : 2018.03.27
  • Accepted : 2019.04.28
  • Published : 2019.04.30

Abstract

SW education has been incorporated into the regular curriculum since the 2015 curriculum due to the social changes caused by the 4th industrial revolution. The most important thing in SW education is the improvement of Computational Thinking. The study on the underprivileged who have little opportunity for education was relatively inadequate. In this study, CT competency of 135 underprivileged students were measured who were suffering from educational underprivileged. The underprivileged students were recruited from 15 local children's centers in Namyangju city and recruited 210 general students from B elementary schools in Namyangju city by setting up a selection criterion. As a result of comparing the CT competence between the two groups, it was found that the CT competence of the underprivileged students was lower than that of the general students, and suggested several implications with this result.

4차 산업혁명으로 인한 사회 변화에 따라 2015 개정교육과정부터 SW교육이 정규 교육과정에 편입되었고, SW교육의 궁극적 목표는 컴퓨팅 사고력의 계발이다. 현장에서 SW교육이 성공적으로 정착하기 위해서는 교육 수혜자인 학생들의 수준을 정확히 진단하고 이에 맞는 교육과정과 교수학습 방법을 적용해야한다. 현재까지 일반학생이나 영재학생을 대상으로 한 컴퓨팅 사고력 관련 연구는 진행되었으나, 교육 소외 계층 학생을 대상으로 한 연구는 미비한 실정이다. 본 연구에서는 교육 소외계층 학생 135명과 일반학생 201명을 대상으로 컴퓨팅 사고력을 측정하고 비교 분석하는 연구를 진행하였다. 교육 소외계층 학생은 남양주 지역아동센터 15곳을 방문해 모집하였고, 비교집단인 일반학생은 남양주 소재 B 초등학교 학생을 모집하였다. 두 집단 간 컴퓨팅 사고력을 다각도로 비교 분석한 결과 교육 소외계층 학생의 컴퓨팅 사고력이 일반학생에 비해 저조한 것으로 나타났고 이를 통해 몇 가지 시사점을 제언하였다.

Keywords