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A Study on Factors Influencing Immersion and Viewing Intention of Personal Broadcasting Viewers

개인방송 시청자의 몰입 및 시청의도에 미치는 영향요인 연구

  • 홍무궁 (중앙대학교 문화예술경영학과) ;
  • 권혁인 (중앙대학교 경영경제대학 경영학부)
  • Received : 2019.07.30
  • Accepted : 2019.09.18
  • Published : 2019.09.28

Abstract

Recently, as the personal broadcasting industry has grown rapidly, interest in personal braodcasting platform companies, creators, and contents is increasing. In addition to the quantitative growth of the private broadcasting industry, related research is also increasing, but there is a lack of research on the viewer side. In this study, we applied the Hedonic-Motivation System Adoption Model (HMSAM) to derive the viewing motivation factors from the intrinsic aspects of personal broadcasting users. Also, we analyzed the difference of viewing motivation factors by classifying the types of personal broadcasting contents. As a result of the analysis, extrinsic and intrinsic factors of the users except "control" has a significant influence on the viewing intention and immersion. Also, it was verified that the influences on the viewer's immersion were different according to the content type. Finally, various theoretical and practical implications are presented through the results of this study.

최근 인터넷 개인방송 산업이 급격히 성장하면서 이를 운영하는 대형 플랫폼 기업, 크리에이터, 그리고 콘텐츠 자체에 대한 관심이 높아지고 있다. 개인방송 산업의 양적성장과 더불어 관련 연구 역시 증가하고 있지만 서비스 이용자인 시청자 측면의 연구가 부족하다. 본 연구에서는 기존 연구의 한계점을 보완하기 위해 Hedonic-Motivaition System Adoption Model (HMSAM)을 적용하여 개인방송 이용자의 내재적 측면에서 시청동기를 도출하고 시청의도와 몰입에 미치는 영향을 검증하였다. 또한 개인방송 콘텐츠의 유형을 실시간 콘텐츠와 비실시간 콘텐츠로 구분하여 시청동기 요인의 차이를 분석하였다. 분석 결과, 통제성을 제외한 이용자의 외재적, 내재적 동기가 시청의도 및 몰입에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 콘텐츠 유형에 따라 이용자의 시청의도 및 몰입에 미치는 요인의 영향력이 다르다는 것을 검증하였다. 마지막으로, 본 연구의 결과를 통해 다양한 이론적, 실무적 시사점을 제시하였다.

Keywords

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