Abstract
Purpose of this study is enhancing usability of online video platform by analyze link-depth and advertisement frequency. In this study, researcher checked market share of video platform which publishing web-drama, and compare their link-depth and advertisement frequency. As a result, access to the latest content has two to three link-depth. So it does not worsen usability. but, if contents doesn't show on main page or search result, it requires more than five to six steps. Image advertisement show up more than twice on every platform. 'Youtube' and 'Naver TV' show up pre-roll video advertisement in video player before offering contents. In this video platform information structure, directory searching needs high link-depth level and advertisement frequency. It will increase user's bounce rate and decrease return visit rate. So researcher suggests prototype using drop-down menu to reduce link-depth and enhance information structure.
본 연구의 목적은 웹드라마가 사용하고 있는 온라인 동영상 플랫폼들을 대상으로 접근단계 분석과 광고 노출빈도 측정을 통해, 동영상 플랫폼의 사용성을 개선하는 것이다. 본 연구에서는 현재 웹드라마 시장의 점유율을 확인하고 접근단계와 광고회피를 바탕으로 채널간의 비교를 실시하였다. 그 결과 최신 콘텐츠에 대한 접근단계는 2~3단계이며 접근단계로 인하여 사용성이 낮아지지 않았다. 하지만 메인페이지나 검색결과에 노출되지 않아 디렉토리 검색이 필요한 경우 5~6단계의 접근단계가 필요하였다. 광고는 모든 플랫폼에서 2개 이상의 이미지광고가 표시되며, 유튜브와 네이버tv는 동영상 플레이어 내부에서 영상시작 전 프리롤(Pre-roll) 광고를 표시하는 것을 확인했다. 위와 같은 동영상 플랫폼 정보구조 상에서 디렉토리 검색을 하는 경우 높은 접근단계와 많은 광고노출로 사용자의 이탈률이 증가하고, 재방문 빈도가 낮아질 것으로 예상된다. 이를 개선하기 위해 드롭다운(Drop-Down) 메뉴를 활용하여 접근단계를 줄이는 정보구조 개선 프로토타입을 제안한다.