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A Study on the Intention to Use AI Speakers: focusing on extended technology acceptance model

인공지능(AI)스피커 사용의도에 관한 연구: 확장된 기술수용모델을 중심으로

  • 김배성 (한양대학교 신문방송학과) ;
  • 우형진 (한양대학교 신문방송학과)
  • Received : 2019.03.22
  • Accepted : 2019.05.29
  • Published : 2019.09.28

Abstract

The purpose of this study is to investigate the influence of exogenous variables on the intention to use AI speaker. An online survey was administrated to 305 AI speaker users in order to examine the effect of the personal characteristics (self-efficacy, innovativeness, suitability, and enjoyment) and social impact (social conformity and social image) on perceived usefulness and easiness. The results indicate that (1) self-efficacy and social conformity have positively effect on perceived easiness; (2) suitability and social image have positively effect on perceived usefulness whereas innovativeness has negatively effect on perceived usefulness; (3) perceived usefulness and perceived easiness have significant effect on the intention to use AI speaker.

본 연구의 목적은 AI 스피커 사용의도에 영향을 미치는 외생변인들의 영향력을 살펴보는 것이다. 개인적 특성(자기효능감, 혁신성, 적합성, 즐거움)과 사회적 영향(사회적 동조, 사회적 이미지)이 인지된 유용성과 인지된 용이성에 미치는 영향, 그리고 인지된 유용성과 용이성이 사용의도에 미치는 영향을 305명에 대한 온라인 설문조사를 통해 살펴보았다. 연구결과, 첫째, 자기효능감과 사회적 동조가 인지된 용이성에 대해 정적으로 유의미한 영향을 미친 것으로 나타났다. 둘째, 혁신성은 인지된 유용성에 대해 부적 영향을 나타냈고, 적합성과 사회적 이미지는 정적 영향력을 나타냈다. 셋째, 인지된 유용성과 인지된 용이성은 사용의도에 유의미한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords

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