Abstract
This study aims to examine the moderating effect of Extended Song Sharing for helping alcoholics to deal with stress. ESS is structure with non-verbal techniques approaches traditional Song Sharing technique. For this study, 64 alcoholics hospitalized were experimental (n=33) and control groups (n=31). The group was asked to participate in 12 ESS programs twice a week, every 45 minutes for six weeks. During this period, all those who belonged to the experimental and control groups were required to continue to participate in treatment programs prescribed by hospitals. Result: ESS interventional effects on subjects were evaluated using a stress response scale. As a result of the experiment, the WCC score of the experimental group increased 7.3% (p=0.000) but there was almost no change in the control group (1.5% increase, p=0.019). Effects of WCC types were higher in the experimental group, followed by 13.67% (p=0.006) in coping with wishful thinking, 9.66% (p=0.000) in the pursuit of social support, 6.35% (p=0.000) in dealing with problems, and 4% (p=0.000) in coping with emotions. ESS activities have been confirmed to improve the way alcoholics cope with stress.
본 연구는 알코올 중독자의 스트레스 대처를 개선하기 위한 확장된 노래나누기(Extended Song Sharing: ESS) 중재 효과를 평가한 융합연구이다. 본 연구는 전라북도 소재 2개 병원에서 입원 중인 64명의 알코올 중독자를 편의표출하여 실험집단 (33명) 및 통제집단 (31명)으로 구분하였다. 실험군은 주 2회(45분) 6주 동안 ESS 활동을 진행하여 중재 전후, 스트레스 대처 방식 척도The Ways of Coping Checklist: WCC)를 측정하였다. 연구결과: 중재 후 실험집단의 WCC 점수는 7.3% 증가 했으나(p=0.000), 통제집단은 거의 변화(1.5% 증가, p=0.019)가 없었다. WCC 유형별 효과는 실험집단에서 소망적사고 대처 13.67%(p=0.00)가 가장 높게 나타났다. 연구결과 알코올 중독자의 자기인식을 통한 내면의 강점을 구축하고 활동과 연결하여 문제에 대처하는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 스트레스에 민감한 알코올 중독자 중재에 유용하게 활용될 수 있음을 시사한다.