초록
본 연구는 초 중등 분야에서 교육용 디지털 콘텐츠의 질 관리 및 효율적인 콘텐츠 관리를 위하여 수명주기 체계에 대한 시사점을 도출하고자 에듀넷 사례를 분석하는 데 목적이 있다. 이를 위해, 에듀넷 선도교사를 대상으로 콘텐츠의 활용 주기, 업데이트 주기 등 수명주기에 대한 요구사항을 실시하고 이를 분석하였다. 연구결과, 교육용 콘텐츠의 생성 목적이 교과인지 비교과인지 여부와 주제/교육 방향과 교수 학습 등 교육 환경의 지속적인 변화를 반영하여 기존에 서비스하고 있는 콘텐츠를 재평가할 수 있는 명확한 수명주기 체제를 구축하여 교육용 콘텐츠의 품질관리가 필요함을 보여주었다. 본 연구는 초 중등 분야에서 디지털 콘텐츠를 제공하고 있는 기관에서 사용자 친화적인 서비스 구성을 위해 사용자의 요구사항이 무엇인지를 파악하고 수명주기 기반의 콘텐츠 관리 체계를 마련할 필요성을 제시하였다는 데 의의가 있다.
This study aims to draw implications on a life-cycle system of digital contents through a case study about EDUNET in order to maintain the quality and efficiency of the service for educational digital contents in the primary and secondary education area. To achieve the objective, lead teachers in EDUNET service participated in requirements analysis about the life-cycle of the digital contents, for example, contents utilization periods, the periods for being updated, etc. From the results, it was found that a systematic life-cycle framework should be established to re-evaluate the contents in service and provide a quality of contents, responding to consistent changes for educational environments in teaching-learning and for educational topics/directions, or according to educational content's substance such as curriculum or extra-curriculum. This study contributes to suggesting needs to implement the systematic management of contents based on a life-cycle system by analyzing user's requirements in order to provide user-friendly service for the K-12 educational digital contents.